THE THREAD METAPHOR IN THE LINGUISTIC IMAGINARY OF FOLKLORE

Authors

  • Elena PLATON Faculty of Letters, Babeș-Bolyai University in Cluj-Napoca. Email: elenaplaton99@yahoo.com

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbphilo.2021.4.17

Keywords:

creation, cosmogony, thread, linen, towel, handkerchief, kerchief, girdle, footbridge, bridge, connection.

Abstract

The Thread Metaphor in the Linguistic Imaginary of Folklore. In our study, we analyse the conceptualization of the idea of creation in the linguistic imaginary of traditional Romanian communities, with the help of certain metaphors from the sphere of household industry, namely the thread, the linen, the towel, the handkerchief, the kerchief, the girdle and others. By exploring a number of theories from the field of cognitive linguistics and ethnolinguistics, we research not only the manners of representing genesis, but also those of other forms of “creation”, such as creating human connections, both between the living and between the living and the dead. To this end, we follow certain linguistic data that encode the concept of creation, identified in folkloric texts, such as dirges, incantations, carols, fairytales, or cosmogonic legends. For their correct interpretation, we invoke their relation with popular beliefs, with ritual practices or elements of material patrimony, without which we would not be able to understand the deepest meanings. Finally, the results of the analysis highlight the significance of the seed-thread, as a core-metaphor responsible for the production of several types of creation, at different levels of existence. The thread metaphor supports the imaginary scheme of warping and weaving, which has modelled the representations about the birth of the vast canvas of the world. By analysing the multiple items, the connections and correlations created with the thread’s help, we can better understand that the folkloric world is itself a vast canvas whose threads often remain visible only to the initiated.

REZUMAT. Metafora firului în imaginarul lingvistic al folclorului. În studiul nostru, analizăm conceptualizarea ideii de creație în imaginarul lingvistic al comunităților tradiționale românești, cu ajutorul unor metafore provenite din sfera industriei casnice, și anume firul, pânza, prosopul, batista, basmaua, brâul etc. Exploatând câteva teorii venite dinspre lingvistica cognitivă și dinspre etnolingvistică, cercetăm nu doar modalitățile de reprezentare a facerii lumii, ci și ale altor forme de „creație,” cum ar fi crearea legăturilor umane, atât între cei vii, cât și între vii și morți. În acest scop, urmărim câteva date lingvistice care încifrează conceptul de creație, identificate în texte folclorice precum bocete, descântece, colinde, basme, legende cosmogonice etc. Pentru o corectă interpretare a lor, invocăm corespondența cu credințele populare, cu practicile rituale sau cu elementele de patrimoniu material, fără de care nu am putea înțelege semnificațiile cele mai adânci. În final, rezultatele analizei scot în evidență însemnătatea firului-sâmbure, ca metaforă-nucleu responsabilă de realizarea mai multor tipuri de creație, la diferite niveluri ale existenței. Metafora firului susține schema imaginară a urzirii și a țeserii, care a modelat reprezentările despre nașterea pânzei uriașe a lumii. Analizând multiplele obiecte, legături și corespondențe realizate cu ajutorul firului, putem înțelege, mai bine, că lumea folclorică însăși este o vastă țesătură, ale cărei fire rămân vizibile, adesea, doar pentru cei inițiați.

Cuvinte-cheie: creație, cosmogonie, fir, pânză, prosop, batistă, basma, brâu, punte, pod, legătură.

Author Biography

Elena PLATON, Faculty of Letters, Babeș-Bolyai University in Cluj-Napoca. Email: elenaplaton99@yahoo.com

Elena Platon, PhD, is an associate professor within the Department of Romanian language, culture and civilisation at the Faculty of Letters, Babeș-Bolyai University in Cluj-Napoca. Her areas of interest are Romanian as a foreign language (see Manual de limba română ca limbă străină. A1, A2, Cluj-Napoca, 2012), but also ethnology and anthropology, more exactly, aspects of the mentality of archaic and traditional Romanian societies (Frăția de cruce, Cluj-Napoca, 2000, or Biserica mișcătoare, Cluj-Napoca, 2006). In 2020, the author coordinated the Patrimoniu și imaginar lingvistic românesc volume, which is part of the five-volume series included in Enciclopedia imaginariilor din România. Within this paper, she elaborated a theoretical study about the concept of linguistic imaginary, as well as the encyclopedic study Bazinul lingvistic al folclorului; Email: elenaplaton99@yahoo.com

References

Bartmiński, Jerzy. 2017. “What does it mean for stereotypes to «reside in language»?” In Stereotypes and linguistic prejudices in Europe. Contributions to the EFNIL Conference 2016 in Warsaw, edited by Anna Dąbrowska, Walery Pisarek, Gerhard Stickel. Budapest: Research Institute for Linguistics, Hungarian Academy of Sciences, 115-135.

Berindei, Cosmina-Maria. 2015. Sfârșitul lumii și destinul postum al sufletelor în imaginarul culturii tradiționale românești. Cluj-Napoca: Mega.

Bot, Nicolae. 2008. Studii de etnologie. Cluj-Napoca: Casa Cărții de Știință.

Butură, Valer. 1978. Etnografia poporului român. Cultura materială. Cluj-Napoca: Dacia.

Caraman, Petru. 1982. Literatura populară. Caietele Arhivei de Folclor III. Iași: Universitatea Al. I. Cuza.

Chevalier, Jean, Gheerbrant, Alain. 1995. Dicționar de simboluri. Mituri, vise, obiceiuri, gesturi, forme, figuri, culori, numere. București: Artemis.

Cholewa, Joanna Ewa. 2008. Image encyclopédique et linguistique du chat et du chien en français et en polonais contemporains. Białystok: University of Białystok.

Ciubotaru, Ion H. 1999. Marea trecere. Repere etnologice în ceremonialul funebru din Moldova. București: Grai și Suflet - Cultura Națională.

Coman, Mihai. 1983. Sora soarelui. București: Albatros.

Creţu, Vasile Tudor. 2014. Ethosul folcloric ‒ system deschis. Existența ca întemeiere — perspectivă etnologică. Timișoara: Editura Universității de Vest.

DEX. 1998. Dicționarul explicativ al limbii române. București: Univers Enciclopedic.

Eliade, Mircea. 2019. Imagini și simboluri. Eseu despre simbolismul magico-religios. București: Humanitas.

Evseev, Ivan. 1998). Dicționar de magie, demonologie și mitologie românească. Timișoara: Amarcord.

Ghinoiu, Ion. 1999. Lumea de aici, lumea de dincolo. Ipostaze românești ale nemuririi. București: Editura Fundației Culturale Române.

Gorovei, Artur. 1990. Folclor și folcloristică. Chișinău: Hyperion.

Gorovei, Artur, Ciaușanu, Gh. F. 2012. Credințe și superstiții românești. București: Humanitas.

Herseni, Traian. 1977. Forme străvechi de cultură poporană românească. Studiu de paleoetnografie a cetelor de feciori din țara Oltului. Cluj-Napoca: Dacia.

Kernbach, Victor. 1994. Universul mitic al românilor, București, Editura Științifică.

Koselak, Arkadiusz. 2007. “Sources et tradition polonaises en linguistique cognitive”. Corela, HS-6, available online: http:// corela.revues.org/1494.

Lakoff, George, Jonhson, Mark. 2003. Metaphors We Live By. Chicago and London: The University of Chicago Press.

Lévi-Strauss, Claude. 2014. Toți sîntem niște canibali. Iași: Polirom.

Marian, S. Fl. 2000a. Înmormântarea la români. Studiu etnografic. București: Saeculum I.O.

Marian, S. Fl. 2000b. Nașterea la români. Studiu etnografic. București: Saeculum I.O.

Niculiță-Voronca, Elena. 1998. Datinile și credințele poporului român adunate și așezate în ordine mitologică. 2 vol. Iași: Polirom.

Pamfile, Tudor. 1913. Povestea lumii de demult. După credințele poporului român. Academia Română. Librăriile Socec & Comp.

Pamfile, Tudor. 1915. Cerul și podoabele lui. După credințele poporului român. Academia Română. Librăriile Socec & Comp.

Platon, Elena. 2020a. “The vegetal model in conceptualising creation/Modelul vegetal în conceptualizarea creației”. Studia UBB Philologia, no. 2: 217-34.

Platon, Elena. 2020b. “Bazinul lingvistic al folclorului”. In Enciclopedia imaginariilor din România, vol. II, Patrimoniu și imaginar lingvistic românesc, edited by Elena Platon. Iași: Editura Polirom, 228-60.

Prut, Constantin. 1991. Calea rătăcită. O privire asupra artei populare românești. București: Editura Meridiane.

Rudhardt, Jean. 1990. “Dans quelle mesure et par quelles images les mythes grecs ont-ils symbolisé le néant”. Revue de théologie et de philosophie, no. 122: 303-12, available online: https://www.e-periodica.ch.

Șăineanu, Lazăr. 1978. Basmele române în comparațiune cu legendele antice clasice și în legătură cu basmele popoarelor învecinate și ale tuturor popoarelor romanice. București: Minerva.

Șăineanu, Lazăr. 1999. Încercare asupra semasiologiei limbei române. Studii istorice despre tranzițiunea sensurilor. Timișoara: Editura de Vest.

Teodorescu, G. Dem. 1885/1985. Poezii populare române. vol. II. București: Minerva.

Ursache, Petru. 1975. Poetică folclorică. Iași: Junimea.

Ursache, Petru. 2014. Etnofrumosul sau Cazul Mărie. Cluj-Napoca: Eikon.

Viviand, Aline. 2014. La compréhension des gentilés Polacy, Niemcy, Francuzi et Europejczycy par la jeunesse polonaise contemporaine. Une étude ethnolinguistique. Paris: Université Paris-Sorbonne.

Wierzbicka, Anna. 1985. Lexicography and Conceptual Analysis. Ann Arbor: Karoma.

Downloads

Published

2021-12-15

How to Cite

PLATON, E. (2021). THE THREAD METAPHOR IN THE LINGUISTIC IMAGINARY OF FOLKLORE. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Philologia, 66(4), 251–270. https://doi.org/10.24193/subbphilo.2021.4.17

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.