MAX BLECHER’S CENTRAL EUROPEAN AFFINITIES

Authors

  • Gabriela GLĂVAN Faculty of Letters, History and Theology, the West University in Timișoara, Romania. Email: gabriela.glavan@e-uvt.ro

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbphilo.2021.2.02

Keywords:

Central European literature, identity, the province, periphery, Jewishness

Abstract

Max Blecher’s Central European Affinities. Max Blecher’s connections with the Central European literary imaginary, which scholars have established through readings that place Blecher in the proximity of authors such as Bruno Schulz or Franz Kafka, could be revisited not only comparatively, but also by tackling some key issues in his work and biography that may confirm the writer’s belonging to this vast intellectual territory. Provincial spaces, marginality, uncertainties regarding identity, existential confusion, immaturity, the pervasiveness of objects and of the artificial, they all reveal a perspective upon literature that may function, in the absence of a geographical belonging, as a bridge and connection between worlds that mirror each other’s essence and difference.

REZUMAT. Max Blecher – afinități central-europene. Conectarea lui Max Blecher la imaginarul central-european, consolidată critic prin asocieri cu Franz Kafka sau Bruno Schulz, poate fi rediscutată nu doar din perspectivă comparativă, ci și prin explorarea unor aspecte ce-i pot justifica direct apartenența la acest vast teritoriu intelectual. Provincia, marginalitatea, incertitudinea identității, confuzia, imaturitatea, invazia obiectelor și a artificialului revelează o viziune literară ce poate funcționa, în absența unei apartenențe geografice, ca punte și conector între lumi ce-și expun în oglindă specificul și diferența.

 Cuvinte-cheie: literatura central-europeană, identitatea, provincia, perifericul, evreitatea

Author Biography

Gabriela GLĂVAN, Faculty of Letters, History and Theology, the West University in Timișoara, Romania. Email: gabriela.glavan@e-uvt.ro

Gabriela GLĂVAN is Associate Professor at the Faculty of Letters, History and Theology, the West University in Timișoara, Romania where she teaches Comparative Literature. She authored a book on Romanian modernism in 2014 and a monograph on Franz Kafka’s short stories in 2017. Glăvan has published numerous academic studies on modernism, the Avant-garde and postcommunism and is a contributor to several cultural magazines. Email: gabriela.glavan@e-uvt.ro

References

Babeți, Adriana. Introducere în geografia literară a Europei Centrale. Tipografia Universității de Vest din Timișoara, 1998.

Berechet, Lăcrămioara. “Max Blecher: A Mitteleuropean Literary Experiment.” Journal of Romanian Literary Studies, no. 15, 2018, pp. 76-81.

Blecher, M. Adventures in Immediate Irreality. New Directions Books, translated by Michael Heim, 2015.

Blecher, Max. Opere. Întâmplări în irealitatea imediată. Inimi cicatrizate. Vizuina luminată. Proză scurtă. Aforisme. Poezii. Traduceri. Publicistică, Scrisori. Arhivă. Documentar. Mărturii. Iconografie. Academia Română, Fundația Română Pentru Știință și Artă, Muzeul Național al Literaturii Române, 2017.

Cernat, Paul. “M. Blecher. “Metamorfozele suferinţei.” Caietele Viaţa Românească. Contribuţia scriitorilor evrei la literatura română, no. 2, 2001, pp. 121-130.

Crohmălniceanu, Ovid. S. Literatura română între cele două războaie mondiale vol. 1. Editura Pentru Literatură, 1967.

Ficowski, Jerzy. Regions of the Great Heresy. Bruno Schulz, A Biographical Portrait. W.W. Norton, 2003.

Ficowski, Jerzy, editor. The Collected Works of Bruno Schulz. Picador, 1998.

Glăvan, Gabriela. “Mapping the Unreal. Max Blecher in the Shadow of the Avant-Garde.” Arcadia, no.1, 2014, pp. 1-20.

Kundera, Milan. “The Tragedy of Central Europe.” The New York Review of Books, 26 April 1984, pp. 33-38.

Manolescu, Nicolae. Arca lui Noe. Eseu despre romanul românesc. Minerva, 1985.

Mironescu, Doris. Viața lui M. Blecher. Împotriva biografiei. Humanitas, 2018.

Oișteanu, Andrei. Imaginea evreului în cultura română. Polirom, 2012.

Oișteanu, Andrei. “De ce sunt evreii din România altfel?.” România literară, no. 25-26, 2013, pp. 18-19.

Ornea, Zigu Anii treizeci. Extrema dreaptă românească. Editura Fundației Culturale Române, 1996.

Tucan, Dumitru. “Receptarea literară în context comparatist. Studiu de caz: Bruno Schulz şi Max Blecher.” Qvaestiones Romanicae, vol. III, no. 1, 2015, pp. 345-356.

Schulz, Bruno. The Fictions of Bruno Schulz. Street of Crocodiles and Sanatorium Under the Sign of the Hourglass. Picador, e-book, 2011.

Underhill, Karen. “Ecstasy and Heresy: Martin Buber, Bruno Schulz and Jewish Modernity.” (Un)masking Bruno Schulz: New Combinations, Further Fragmentations, Ultimate Reintegrations, edited by Dieter de Bruyn and Kris Van Heuckelom. Rodopi, 2009, pp. 27-49.

Downloads

Published

2021-06-20

How to Cite

GLĂVAN, G. (2021). MAX BLECHER’S CENTRAL EUROPEAN AFFINITIES. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Philologia, 66(2), 21–32. https://doi.org/10.24193/subbphilo.2021.2.02

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.