DODECAPHONY IN THE ROMANIAN MUSIC OF THE 20th CENTURY: MUSICOLOGICAL NOTES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbmusica.2025.spiss3.03

Keywords:

dodecaphony, Romanian music

Abstract

Romanian music has a substantial compositional typology. The second half of the 20th century has modern vision and is preoccupied with spectral music, meditation music and original sounds, using Romanian folklore as basic compositional principle and defining assured archetypes, in order to integrate randomness regarding control, minimalism, instruments spectrum and electroacoustic music. Well-known composers such as Dan Constantinescu, Aurel Stroe, Wilhelm Berger, Ştefan Niculescu, Anatol Vieru, Myriam Marbé and so many others used dodecaphonic technique as a demonstration of cultural integrity, a system searching the balance between the traditional music and modern concepts such as that all of the music should arise from a single compositional element: the 12-tone row.

References

1. *** Encyclopedia of Music in the 20th Century, ed. Lee Stacy and L. Henderson, Routledge, London, 1999.

2. Berger, W. G., „Moduri și proporții, studiu monographic” (Modes and Proportions, Monographic Study), in Studii de muzicologie (Musicology Studies), vol. 1, Editura Muzicală, București, 1965.

3. Bughici, D., Repere arhitectonice în creația muzicală românească contemporană (Architectural Landmarks in Contemporary Romanian Musical Creation), Editura Muzicală, București, 1982.

4. Dediu, Dan, “Contribuții componistice românești după 1960” (Romanian compositional contributions after 1960), in Noi istorii ale muzicilor românești (New Histories of Romanian Music’s), vol. II, Editura Muzicală, București, 2020.

5. Dediu, Dan, Siluete în mișcare. Eseuri despre compozitori români (Silhouettes in Motion. Essays on Romanian Composers), Editura Muzicală, București, 2021.

6. Grigoriu, Theodor, “Fenomenul componistic românesc” (The Romanian Compositional Phenomenon), in Studii de muzicologie (Musicology Studies), vol. XVI, Ed. Muzicală, București, 1981.

7. “Rațiu, Adrian, în interviul semnat de Despina Petecel” (Rațiu, Adrian, in an Interview by Despina Petecel), In Revista Muzica, 2/1991.

8. Sandu-Dediu, Valentina, Muzica românească între 1944-2000 (Romanian Music between 1944 and 2000), Editura Muzicală, București, 2002.

9. Sandu-Dediu, Valentina, “Înainte și după neoclasicism: Max Reger și Wilhelm Georg Berger” (Before and after Neoclassicism: Max Reger and Wilhelm Georg Berger), in În căutarea consonanțelor (In Search of Consonants), Ed. Humanitas, București, 2017.

10. Schonberg, Harold, Viețile marilor compozitori (The Lives of the Great Composers), Ed. Lider, București, 2008.

11. Szilagyi, Ana, Incomensurabilitatea în opera-trilogie Orestia de Aurel Stroe (Incommensurability in Aurel Stroe’s Oresteia Trilogy), Ed. Muzicală, București, 2014.

12. Tomescu, Vasile. “Specificul concepției și diversitatea de stiluri în mzuica românească” (The Specificity of Conception and Diversity of Styles in Romanian Music), in Studii de muzicologie (Musicology Studies), vol. I, Editura Muzicală, București, 1965.

13. Vieru, Anatol. “Teoria modernă a modurilor şi atonalismul” (Modern Theory of Modes and Atonality), in Revista Muzica, oct.1986.

14. Vieru, Anatol. “Autobiografie (1974)” (Autobiography) (1974), in Anatol Vieru, O viață dedicată muzicii (A Life Dedicated to Music), Ed. UNMB, București, 2008.

Downloads

Published

2025-08-01

How to Cite

COROIU, P.-M. (2025). DODECAPHONY IN THE ROMANIAN MUSIC OF THE 20th CENTURY: MUSICOLOGICAL NOTES. Studia Universitatis Babes-Bolyai Musica, 70(Special Issue 3), 33–43. https://doi.org/10.24193/subbmusica.2025.spiss3.03

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.