THE BEGINNING OF MODERNISM IN THE MUSIC OF SERBIAN COMPOSERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbmusica.2022.1.10

Keywords:

modernism, serbian, tradition, nationalism, genres.

Abstract

Significantly penetrating the years between the two world wars, this situation testifies to the long process of uneven development of Serbian music. Despite the founding of the Belgrade Opera (1920), the gradual growth of performing qualities, the expansion of the repertoire, the premiere of the first Serbian musical and dramatic achievements of modern expression, the influence of popular music remains an almost exclusive privilege of traditional national forms of music. In order to establish internal continuity, they modernized and expanded the existing tradition with new genres, appreciating that sudden new leaps in language can be accepted primarily in those genres that have already gained some continuity in national music.

REZUMAT. ÎNCEPUTURILE MODERNISMULUI ÎN MUZICA COMPOZITORILOR SÂRBI. Pătrunzând semnificativ în anii dintre cele două războaie mondiale, această situație atestă lungul proces de dezvoltare inegală a muzicii sârbești. În pofida înființării Operei din Belgrad (1920), a creșterii treptate a calităților interpretative, a extinderii repertoriului, a premierei primelor realizări muzicale și dramatice sârbești de expresie modernă, influența muzicii populare rămâne un privilegiu aproape exclusiv al formelor naționale tradiționale de muzică. Pentru a stabili o continuitate internă, acestea au modernizat și au extins tradiția existentă cu noi genuri, apreciind că salturile noi și bruște în limbaj pot fi acceptate în primul rând în acele genuri care au dobândit deja o anumită continuitate în muzica națională.

Cuvinte cheie: modernism, sârbă, tradiție, naționalism, genuri.

References

Marinković Sonja. Srpska muzika (Serbian music), Učiteljski fakultet, Univerzitet u Beogradu/Teacher Education Faculty University of Belgrade), Beograd/ Belgrade, 2008.

Milin M. Milin M. Etape modernizma u srpskoj muzici (The stages of modernism in Serbian music), Muzikologija 2006 Volume, Issue 6, Pag: 93 - 116, Muzikološki Institut SANU, Beograd/Belgrade, 2006.

Šuvaković, Miško. Pejović, Roksanda. Veselinović-Hofman, Mirjana. Istorija srpske muzike: srpska muzika i evropsko muzičko nasleđe (History of Serbian Music: Serbian Music and European Music Heritage), Zavod za udžbenike Beograd/Institute for education Belgrade, Beograd/Belgrade, 2008.

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

TOTAN, V., & COROIU, P. M. (2022). THE BEGINNING OF MODERNISM IN THE MUSIC OF SERBIAN COMPOSERS. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Musica, 67(1), 155–163. https://doi.org/10.24193/subbmusica.2022.1.10

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.