EXPLORING PERCEPTIONS OF ACADEMIC AND SOCIAL INTEGRATION THROUGH INTERCULTURAL COMPETENCE DEVELOPMENT AMONG FRENCH-SPEAKING MEDICAL STUDENTS

Authors

  • Nora-Sabina NEAMȚ Department of Modern Languages at “Iuliu Hațieganu” University of Medicine and Pharmacy, Cluj-Napoca. E-mail: nora.marcean@umfcluj.ro https://orcid.org/0009-0002-3316-2180

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbphilo.2025.2.07

Keywords:

intercultural competence, social integration, academic integration, advertising posters, international students

Abstract

Exploring Perceptions of Academic and Social Integration through Intercultural Competence Development among French-speaking Medical Students. This study investigates the social and academic integration of international French-speaking students at “Iuliu Hațieganu” University of Medicine and Pharmacy of Cluj-Napoca, focusing on the development of intercultural competence IC) through a variety of activities. Drawing on theories of intercultural competence, the study examines the role of university services, cultural activities, and socialization in fostering integration. The study applies surveys to assess pre-arrival and during stay perceptions, exploring the influence of these perceptions on social and academic integration. Through a qualitative survey and post-coding analysis, the research explores how advertising posters activities for Romanian as a Second Language classes reflect and shape students’ perceptions of the city and university. Findings suggest that while academic integration is relatively successful, social integration and the development of IC remain challenging. Posters primarily emphasize cultural and social aspects but often fail to reflect the reality of students’ experiences. Survey results reveal that while there is a desire for socialization and integration, opportunities for meaningful interaction with domestic students are limited. The research concludes that enhancing IC requires more targeted approaches in both academic and social contexts, with a call for greater collaboration between academic staff and student services to create opportunities for deeper intercultural engagement and integration.

Explorarea percepțiilor de integrare academică și socială prin dezvoltarea competenței interculturale în rândul studenților francofoni la medicină. Acest studiu investighează integrarea socială și academică a studenților internaționali francofoni la Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca, concentrându-se pe dezvoltarea competenței interculturale (CI) printr-o varietate de activități. Bazându-se pe teoriile competenței interculturale, studiul examinează rolul serviciilor universitare, al activităților culturale și al socializării în promovarea integrării. În studiu s-au realizat sondaje pentru a evalua percepțiile dinainte de sosire și percepțiile in situ, explorând influența acestor percepții asupra integrării sociale și academice. Prin intermediul unui sondaj calitativ și al unei analize de post-codare, cercetarea explorează modul în care activitățile de creare de postere publicitare pentru cursurile de limba română ca limbă străină reflectă și modelează percepțiile studenților despre oraș și universitate. Constatările sugerează că, în timp ce integrarea academică este relativ reușită, integrarea socială și dezvoltarea CI rămân o provocare. Afișele pun accentul în primul rând pe aspectele culturale și sociale, dar adesea nu reușesc să reflecte realitatea experiențelor studenților. Rezultatele sondajului arată că, deși există o dorință de socializare și integrare, oportunitățile de interacțiune semnificativă cu studenții din țară sunt limitate. Cercetarea arată că îmbunătățirea CI necesită abordări mai specifice atât în context academic, cât și în context social, cu un apel la o mai strânsă colaborare între cadrele didactice universitare și serviciile destinate studenților pentru a crea posibilități de angajament și integrare interculturală mai semnificativă.

Cuvinte-cheie: competență interculturală, integrare socială, integrare academică, postere publicitare, studenți internaționali

Article history: Received 31 January 2025; Revised 2 April 2025;
Accepted 25 April 2025; Available online 10 June 2025;
Available print 30 June 2025.

References

Ballo, Anduena, Mathies, Charles, and Weimer, Leasa. 2019. “Applying Student Development Theories: Enhancing International Student Academic Success and Integration”. Journal of Comparative & International Higher Education, 11(Winter), 18-24. https://www.ojed.org/jcihe/article/view/1092/867

Beacco, Jean-Claude et al. 2016. Guide for the Development and Implementation of Curricula for Plurilingual and Intercultural Education. Strasbourg: Council of Europe.

Berthaud, Julien. 2019. „L’intégration sociale étudiante. Un processus au cœur des parcours universitaires?”. Agora débats/jeunesses 2019/81: 7-26.

Bhandari, Pritha. 2023. Questionnaire Design | Methods, Question Types & Examples. (2023, June 22). Scribbr. https://www.scribbr.com/methodology/questionnaire/

Byram et al. 2009. Autobiography of intercultural encounters Context, concepts and theories, Strasbourg: Council of Europe.

Byram, Michael et al. 2014. Developing intercultural competence through education. Strasbourg: Council of Europe Publishing.

Candelier, Michel et al. 2012. FREPA - A Framework of reference for pluralistic approaches to languages and cultures. Strasbourg: Council of Europe.

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume. 2020. Strasbourg: Council of Europe Publishing, Strasbourg, available at www.coe.int/lang-cefr

Dervin, Fred. 2016. „Les mobilités académiques comme opportunité pour les compétences interculturelles: de l’endoctrinement à l’acceptation des imaginaires”. Les politiques sociales, no. 3-4(2). https://doi.org/10.3917/lps.163.0101

Dervin, Fred. 2017. Compétences interculturelles. Paris: Archives Contemporaines.

Endrizzi, Laure. 2010. „La mobilité étudiante, entre mythe et réalité ”. Dossier d’actualité de la VST, n° 51. https://shs.hal.science/halshs-00473752v1/document

Garneau, Stéphanie. 2007. „Les expériences migratoires différenciées d’étudiants français. De l’institutionnalisation des mobilités étudiantes à la circulation des élites professionnelles?”. Revue européenne des migrations internationales, 2007/1 (vol. 23): 139-161.

Guichon, Nicolas. 2020. „L’étudiant international: figure de l’individu mobile et connecté”. Le Français dans le mond. Recherches et applications, edited by M. Molinié & D. Moore, 2020/68: 158-169. https://hal.science/hal-02972911/document.

Harfi, Mohamed, and Mathieu, Claude.2006. „Mobilité internationale et attractivité des étudiants et des chercheurs”. Horizons stratégiques, Mouvements des hommes et des activités, 2006/1 n° 1, La Documentation française, 28-42. https://doi.org/10.3917/hori.001.0028.

Hirschy, Amy. 2016. “Student Retention and Institutional Success”. In Student Services: A Handbook for the Profession, edited by John Schuh, Susan Jones and Vasti Torres, 252-267. San Francisco: Jossey-Bass.

Ioniță, Anamaria, and Vlad, Monica. 2022. „Les (pluri)mobilités étudiantes: intégration, adaptation, réciprocité”. Glottopol, no. 37. http://journals.openedition.org/glottopol/2090.

King, Russell, and Raghuram, Parvati. 2013. „International student migration: mapping the field and new research agendas”. Population, Space and Place, 19(2), 127–137. http://dx.doi.org/doi:10.1002/psp.1746.

Mărcean, Nora, and Ursa, Anca. 2016. „Imersiune socioculturală și strategii didactice interculturale în învățarea limbii române de către studenții francezi”. In Predarea, receptarea și evaluarea limbii române ca limbă străină. Dimensiune a interculturali¬tății, edited by Loredana Nedelcu, 17-35. Ploiești: Editura Universității Petrol și Gaze din Ploiești.

Neamț, Nora-Sabina. 2022. „Acompaniamentul intercultural, metoda NovaTris și RLS sau cum să navighezi pe marea dinamicilor interculturale”. In Discurs polifonic în româna ca limbă străină (RLS), no. 3/2022, edited by Elena Platon, Cristina Bocoș, Diana Roman, Lavinia-Iunia Vasiu, 249-282, Cluj-Napoca: Editura Presa Universitară Clujeană.

Nicola, Mihaela, and Petru, Dan. 2009. Introducere în publicitate. București: Comunicare.ro.

Peng, Yinni .2016. “Student migration and polymedia: mainland Chinese students’ communication media use in Hong Kong”. Journal of Ethnic and Migration Studies, 42(14), 1-18.

Perez-Encinas, Adriana, and Jesus Rodriguez-Pomeda. 2018. “International Students’ Perceptions of Their Needs When Going Abroad: Services on Demand”. Journal of Studies in International Education 22(1): 20–36. DOI: 10.1177/1028315317724556.

Pleyers, Geoffrey, and Guillaume, Jean-Francois. 2009. „Expériences de mobilité étudiante et construction de soi”. Agora débats/jeunesses, N° 50(4), 68-78. https://doi.org/10.3917/agora.050.0068 .

Pop, Andreea, Iulia and Lotrean, Lucia, Maria. 2024. Comparative analysis of factors and barriers intervening in research participation among Romanian and international medical graduates from one Romanian medical faculty across three generations. B; C Medical education, 24:1028. https://doi.org/10.1186/s12909-024-05939-5.

Rouder, Jessie et al. 2021. “What to Do with All Those Open-Ended Responses? Data Visualization Techniques for Survey Researchers.” Survey Practice, August. https://doi.org/10.29115/SP-2021-0008.

Șandor, Sorin, Dan. 2013. Metode și tehnici de cercetare în științele sociale. Cluj-Napoca: Tritonic.

Sauvé , Louise et al. 2006. „Comprendre le phénomène de l’abandon et de la persévérance pour mieux intervenir”. Revue des sciences de l’éducation, vol. 32, n° 3, 783-805. DOI: 10.7202/016286ar

Ursa, Anca, and Mărcean, Nora. 2016. “Developing intercultural communication competence in foreign students attending medical schools in Romania”. In Multicultural Representations. Literature and Discourse as Forms of Dialogue, edited by Iulian Boldea, Cornel Sigmirean, 218-225. Tîrgu Mureș: Arhipelag XXI Press.

Ursa, Anca. 2017. „Metode, strategii și reprezentări identitare în învățarea limbii române de către studenții francezi din România”. Qvaestiones Romanicae, no 5, Lucrările Colocviului Internațional Comunicare și Cultură în Romania Europeană, „Jozsef Attila”, 335-345. Timișoara: Tudomanyi Egyetem, Kiado Szeged & Editura Universității de Vest din Timișoara.

Downloads

Published

2025-06-10

How to Cite

NEAMȚ, N.-S. (2025). EXPLORING PERCEPTIONS OF ACADEMIC AND SOCIAL INTEGRATION THROUGH INTERCULTURAL COMPETENCE DEVELOPMENT AMONG FRENCH-SPEAKING MEDICAL STUDENTS. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Philologia, 70(2), 145–166. https://doi.org/10.24193/subbphilo.2025.2.07

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.