FROM THE METAPHOR OF WATER TO CORRESPONDENCES BETWEEN ENESCU, EMINESCU, BLAGA AND THE ROMANIAN SPIRITUALITY

Authors

Keywords:

Enescu, music, water, sea, river, symbolism, Eminescu, Blaga, Romanian spirituality

Abstract

In the work of George Enescu, nature is regarded not as an intrinsic reality, but rather as an array of elements permanently interacting with the human being, giving birth to a complex connection, sometimes manifested through a harmonious communion, other times garnering dramatic dimensions. Of all the primordial elements, the symbol of water marks Enescu’s entire creation, illustrating the complexity of the relationship between man and nature: from the serene and melancholic pages of his youth, that broach the romantic genre of character miniature (barcarola), to the works characterized by a nostalgic and introspective component with a touch of memoir (in Childhood Impressions or The Villageoise Suite), all the way to the tragedy in Vox Maris – whose similarities with Oedipus require further investigation. Starting from the symbol of water, certain correspondences could be established between Enescu, Eminescu, Blaga and the Romanian spirituality.

References

Alexandrescu, Lucia Monica (Ed.) - Dediu-Sandu, Valentina & Firca, Gheorghe (Scient. coord.); George Enescu în perspectivă contemporană. Simpozionul Internaţional de Muzicologie George Enescu 2001, 2003 (George Enescu in Contemporary Perspective, The International Musicology Symposium “George Enescu” 2001, 2003), Editura Institutului Cultural Român, Bucureşti, 2005.

Alexandrescu, Lucia Monica (Ed.) - Firca, Gheorghe (Scient. coord.), George Enescu şi Muzica secolului al XX-lea, Simpozion 1998 (George Enescu and the Music of the 20th Century; Symposium 1998), Editura Muzicală, Bucureşti, 2001.

Bentoiu, Pascal, Capodopere enesciene (Masterworks of George Enescu), Editura Muzicală, Bucureşti, 1999.

Bentoiu, Pascal, Breviar enescian (Enescian Breviary), Editura Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti, 2005.

Blaga, Lucian, Trilogia culturii (Trilogy of Culture), 1936, Editura pentru Literatură Universală, Bucureşti, 1969.

Călinescu, George, Estetica basmului (The Aesthetics of Fairy-Tale), Editura pentru literatură, Bucureşti, 1965.

Ciomac, Emanoil, Enescu, Ed. by Cl. Firca. Editura Muzicală, Bucureşti, 1968.

Ciopraga, Constantin, Eminescu, „poetul nepereche”, In: Eminescu, Mihai, Poezii (Poems), Editura Junimea, Iaşi, 1990, pp.709-757.

Constantinescu, Grigore, “Poema română” de G. Enescu, un portret de tinereţe al artistului., in: Alexandrescu, M. L. (Ed.), George Enescu şi Muzica secolului al XX-lea, Simpozion 1998 (George Enescu and the Music of the 20th Century, Symposium 1998), Editura Muzicală, Bucureşti, 2001, pp. 20-22.

Cosma, Viorel, Eseuri, exegeze şi documente enesciene (Essays, Exegeses and Documents about Enescu), Editura Libra, Bucureşti, 2001.

Cosma, Viorel (Ed.), George Enescu în memoria timpului (George Enescu in the Memory of Time, texts by different authors, 1930-2000), Editura Casa Radio, Bucureşti, 2003.

Culianu, Ioan Petru, Out of this World. Otherworldly Journeys from Gilgamesh to Albert Einstein (1991), Transl. by G. & A. Oişteanu as: Călătorii în lumea de dincolo. Polirom, Iaşi, 2003.

Durand, Gilbert, Les structures anthropologiques de l’imaginaire (1960), Transl. by M. Aderca as Structurile antropologice ale imaginarului, Editura Univers, Bucureşti, 1977.

Eliade, Mircea, 50 de conferinţe radiofonice (1932-1938) (50 Radio Conferences; (1932-1938)), Editura Humanitas, Bucureşti, 2001.

Eliade, Mircea, Traité d'histoire des religions (1949), Transl. by M. Noica as Tratat de istorie a religiilor, Editura Humanitas, Bucureşti, 1992.

Eliade, Mircea, Le Sacré et le Profane (1956), Transl. by R. Chira as Sacrul şi profanul. Editura Humanitas, Bucureşti, 1992.

Firca, Clemansa, Catalogul tematic al creaţiei lui George Enescu (The Thematic Catalogue of George Enescu Creation), vol. I. Editura Muzicală, Bucureşti, 1985.

Gardner, Howard, Five minds for the future (2006), Transl. by R. Ciocănelea as Mintea umană – cinci ipostaze pentru viitor, Editura Sigma, Bucureşti, 2007.

Gavoty, Bernard, Les souvenirs de Georges Enesco (1954), Transl. by R. Drăghici & N. Bilciurescu as Amintirile lui George Enescu. Editura Muzicală, Bucureşti, 1982.

Kernbach, Victor, Miturile esenţiale (Essential Myths), Editura ştiinţifică şi enciclopedică, Bucureşti, 1978.

Kernbach, Victor, Dicţionar de mitologie generală (Dictionary of General Mythology), Editura ştiinţifică şi enciclopedică, Bucureşti, 1989.

Lovinescu, Victor, Interpretarea ezoterică a unor basme şi balade populare româneşti (The Esoteric Interpretation of Some Romanian Folk Tales and Ballads), Editura Cartea românească, Bucureşti, 1993.

Lupu, Olguţa, Ipostaze ritmico-temporale în muzica primei părţi a secolului XX. (Music in the First Part of the 20th Century - Rhythmic-temporal Hypostases), Editura Universităţii Naţionale de Muzică, Bucureşti, 2005.

Lupu, Olguţa (Ed.), Tiberiu Olah – Restituiri (Tiberiu Olah – Restitutions), Editura Muzicală, Bucureşti, 2008.

Manolache, Laura (Ed.), George Enescu – Interviuri din presa românească – I (George Enescu – Interviews in the Romanian Media – I), Editura Muzicală, Bucureşti, 1988.

Manolache, Laura (Ed.), George Enescu – Interviuri din presa românească – II (1936-1946) (George Enescu – Interviews in the Romanian Media – II), Editura Muzicală, Bucureşti, 1991.

Niculescu, Ştefan, Reflecţii despre muzică (Reflections on Music), Editura Muzicală, Bucureşti, 1980.

Noica, Constantin, Pagini despre sufletul românesc (1944) (Pages on the Romanian Soul), Editura Humanitas, Bucureşti, 1991.

Noica, Constantin, Eseuri de duminică (1938-1940); (Sunday Essays), Editura Humanitas, Bucureşti, 1992.

Noica, Constantin, Simple introduceri la bunătatea timpului nostru (1972-1987) (Simple Introductions to the Kindness of Our Time), Editura Humanitas, Bucureşti, 1992.

Olah, Tiberiu, Poliheterofonia lui Enescu. O nouă metodă de organizare a materialului sonor (Enescu’s Polyheterophony. A New Method of Organizing the Sonorous Material); in: Muzica, nr. 1-2/1982, p.13-24; republished in: O. Lupu (Ed.), Tiberiu Olah – Restituiri (Tiberiu Olah – Restitutions), Editura Muzicală, Bucureşti, 2008, p. 117-139.

Petraş, Irina, Teoria literaturii (The Theory of Literature), Editura didactică şi pedagogică, Bucureşti, 1996.

Potopin, Ion, Thematic Interferences between Enescu and Eminescu (1978), in: Voicana, M. (Ed.), Enesciana II-III, Editura Academiei R.S.R., Bucureşti, 1981, p. 179-186.

Rădulescu, Speranţa (Scient. Coord.) (1981), Centenarul George Enescu (Centenary of George Enescu), Editura Muzicală, Bucureşti, 1981.

Stihi-Boos, Constantin, A Few Aspects of the Musical Transfiguration of the Literary Pretext in the Symphonic Poem „Vox maris” By George Enescu (1973). In: Voicana, M. (Ed.), Enesciana I. Editura Academiei R.S.R., Bucureşti, 1976, p. 141-150.

Stihi-Boos, Constantin, Două precizări analitice privitoare la poemul orchestral românesc din prima jumătate a secolului nostru (Two Analytical Specifications Regarding the Romanian Orchestral Poem in the First Half of Our Century), in: Rădulescu, S. (Scient. Coord.), Centenarul George Enescu (Centenary of George Enescu), Editura Muzicală, Bucureşti, 1981, p. 369-396.

Todoran, Eugen, Lucian Blaga – Mitul poetic (Lucian Blaga – The Poetical Myth). Editura Facla, Timişoara, 1983.

Ţăranu, Cornel (1969), Enescu în conştiinţa prezentului (Enescu in the Conscience of the Present), Editura pentru literatură, Bucureşti, 1969.

Ţăranu, Cornel (1973), Simfonia a V-a de Enescu (Enescu’s Fifth Symphony). Revista Muzica, no. 4/1973, pp. 20-24.

Vianu, Tudor, Romantismul ca formă de spirit (1931), in: Călinescu, G. - Călinescu, M. - Marino, A. - Vianu, T., Clasicism, baroc, romantism (Classicism, Baroque, Romanticism), Editura Dacia, Cluj, 1971.

Vianu, Tudor, Studii de filozofia culturii (1933-1947). (Philosophy of Culture – Studies). Ed. by G. Ionescu & G. Gana. Editura Eminescu, Bucureşti, 1982.

Voicana, Mircea (Ed.), Enesciana I: la personalité artistique de Georges Enesco: travaux de la Première Session scientifique du Centre d’Etudes “Georges Enesco”, Bucarest, 19 sept. 1973, Editura Academiei R.S.R., Bucureşti, 1976.

Voicana, Mircea (Ed.), Enesciana II-III, Editura Academiei R.S.R., Bucureşti, 1981.

Voicana, Mircea (Ed.), Enesciana IV, Editura Muzicală, Bucureşti, 1985.

Voicana, Mircea - Firca, Clemansa - Hoffman, Alfred - Zottoviceanu, Elena, in collaboration with Marbe, Miriam - Niculescu, Ştefan - Raţiu, Adrian, George Enescu (monografie), vol. I and II, Editura Academiei RSR, Bucureşti, 1971.

Vulcănescu, Mircea, Dimensiunea românească a existenţei (The Romanian Dimension of the Existence), Ed. By M. Diaconu, Editura Fundaţiei Culturale Române, Bucureşti, 1991.

Downloads

Published

2012-06-30

How to Cite

LUPU, O. (2012). FROM THE METAPHOR OF WATER TO CORRESPONDENCES BETWEEN ENESCU, EMINESCU, BLAGA AND THE ROMANIAN SPIRITUALITY. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Musica, 57(1), 79–102. Retrieved from https://studia.reviste.ubbcluj.ro/index.php/subbmusica/article/view/8856

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.