THE ASSESSMENT OF ORIGINALITY IN ACADEMIC RESEARCH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbmusica.2022.1.11

Keywords:

research, originality, peer-review, databases, Altmetrics, databases, citations

Abstract

Nowadays, for those working in the academic field, the list of publications has become an essential condition in justifying the research activity. “To be or not to be” published in high-ranking journals and indexed in databases is a criterion in the evaluation of any researcher. In some cases, originality is a sine qua non condition for acceptance or publication. And yet sometimes the definition of the concept of “originality” is confusing in some cases. The novice researcher (and not only) needs some terminological clarifications and contextualization in the daily practice. In this sense, this paper offers possible answers to the questions: what is considered to be research? what is originality in research and why is it important? who and how evaluates originality in research? This last interrogation is the key question of the article, and the answer is presented on two main coordinates: the pre-publication evaluation (performed by the author himself followed by the peer-reviewer) and the post-publication evaluation (performed by Altmetrics and again by the author). Therefore, the whole process of evaluation is viewed from the perspective of a cycle that begins and ends with the author.

REZUMAT. EVALUAREA ORIGINALITĂȚII ÎN CERCETAREA ACADEMICĂ. În zilele noastre, pentru cei care lucrează în domeniul academic, lista de publicații a devenit o condiție esențială în justificarea activității de cercetare. “A fi sau a nu fi” publicat în jurnale cu cotare înaltă și indexate în baze de date, este un criteriu în evaluarea oricărui cercetător. În anumite situații originalitatea este o condiție sine qua non pentru a fi acceptată o lucrare spre publicare. Și totuși uneori definiția conceptului de „originalitate” poate fi confuză, în anumite cazuri. Cercetătorul novice (și nu numai) are nevoie de anumite clarificări terminologice și de o contextualizare în raport cu practica de zi cu zi. În acest sens, lucrarea de față oferă posibile răspunsuri la întrebări precum: „ce se înțelege prin cercetare?”; „ce este originalitatea în cercetare și de ce este importantă?”; „cine și cum evaluează originalitatea în cercetare?” Această ultimă interogație constituie întrebarea-cheie a prezentului articol, iar răspunsul se înscrie pe două mari coordonate: evaluarea pre-publicare (realizată de autorul însuși, urmat de referent) și evaluarea post-publicare (realizată prin Altmetrics și din nou de autor). Astfel, întregul proces al evaluării este privit din perspectiva unui ciclu care începe și se termină cu autorul.

Cuvinte cheie: cercetare, originalitate, evaluare inter pares, Altmetrics, baze de date, citări

References

Online dictionaries

Harper, Douglas. Online Etymology Dictionary 2001 2022 at www.etymonline.com

***, Grove Music Online www.oxfordmusiconline.com/grovemusic

***, Die Musik in Geschichte und Gegenwart www.mgg-online.com

Articles

Baptista, Ana et al., “The doctorate as an original contribution to knowledge: Considering relationships between originality, creativity, and innovation”. Frontline Learning Research Vol.3, No. 3, Special Issue, 2015, pp. 51-66.

Buckley, R. “Originality in Research Publication: Measure, Concept, or Skill?” In Journal of Travel Research. Accessed Online first in May 2022. DOI:10.1177/00472875221095214

Clarke, Gerard; Lunt, Ingrid, “The concept of ‘originality’ in the Ph.D.: how is it interpreted by examiners?”, Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(7), 2014, pp. 803 820.

De La Rosa, Miguel A. “Thinking up an original scientific research project”. In Turk J. Biochem. 2020, pp. 1-5.

Dirk, Lynn. “A Measure of Originality: The Elements of Science”, In Social Studies of Science. vol. 29, no. 5, oct, 1999, pp. 756 777.

Ghircoiașiu, Romeo. “Clasificarea științelor muzicale și unele probleme de obiect și metodă” (Classification of musical sciences and some problems of object and method). Lucrări de muzicologie, 8 9, 1978, pp. 11-20.

Guetzkow, Joshua; Lamont, Michèle; Mallard, Grégoire. "What is Originality and the Humanities and the Social, Sciences?" In American Sociological Review, 69(2), 2004, pp. 190 212.

Phillips, M. Estelle; Pugh, S. Derek. How to Get a PhD. A Handbook for Students and their Supervisors. Open University Press, 2005.

Shibayama, Sotaro; Wang, Jian. “Measuring originality in science”. In Scientometrics, 2020, 122, pp. 409-427. Published online: 11 November 2019.

Trapido, Denis. “How novelty in knowledge earns recognition: The role of consistent identities”. In Research Policy, 44, 2015, pp. 1488-1500.

Williams, Ann E. “Altmetrics: An Overview and Evaluation”. In Online Information Review. 41 / 3, 2017, pp. 311-317.

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

ȘUTEU, C. (2022). THE ASSESSMENT OF ORIGINALITY IN ACADEMIC RESEARCH . Studia Universitatis Babeș-Bolyai Musica, 67(1), 165–173. https://doi.org/10.24193/subbmusica.2022.1.11

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.