Body, Voice and Noise: Acting for Sound Films as Debated in the Interwar Romanian Press

Authors

  • Delia ENYEDI Assistant Professor PhD: Faculty of Theatre and Film, Babeș-Bolyai University, Romania, email: delia.enyedi@ubbcluj.ro

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbdrama.2023.1.03

Keywords:

acting, sound cinema, sound film, spoken film, silent cinema, theatre, Romanian press, interwar period.

Abstract

Sound cinema arrived on Romanian screens in 1929 to a moderate response. Critics and artists alike pondered over their status as an altered version of silent cinema, filmed theatre or a new art form. All three alternatives were further confronted to the status of the actor, as delineated by theatre, in an attempt to clarify the uncertain future of the film actor who used both his body and voice. This paper conducts a survey of articles on these issues published by Romanian interwar newspapers. Their authors reached various conclusions, from predicting the imminent failure of sound cinema and, thus, the disappearance of the spoken film actor, temporarily subjected to enacting on celluloid a shadow of his defining stage performance, to examining solutions that conciliated spoken dialogue with the sound dimension of film.

References

B. M. “Poate fi internațional filmul vorbitor?” Universul, June 14, 1931.

C. B. “Vom avea filme sonore în România?” Rampa, September 5, 1929.

Calistrat, Alex. “Film vorbitor și film mut.” Cuvântul, January 10, 1932.

Cehan. “Ciuleandra a fost proiectat la Berlin.” Rampa, October 23, 1930.

Cehan, B. “Un eretic.” Rampa, May 31, 1935.

Criticus. “Cronica cinematografică. Ciuleandra.” Dimineața, November 2, 1930.

Curentul. “Filmul Ciuleandra și milioanele contribuabililor.” November 3, 1930.

Curentul. “Protest împotriva Ciuleandrei.” November 5, 1930.

Cuvântul. “În jurul filmului Ciuleandra.” November 5, 1930.

Dimitrescu, Ion. “Ciuleandra. Dansul milioanelor, cu duetul Berger-Rebreanu.” Curentul, November 3, 1930.

Gheorghiu, Traian. “Cinematograful și criza teatrului. (1) Filmul mut și sonor. Asemănarea cu visul. Exagerările lui Freud. Poveștile și sufletul omenesc. Anomalia filmului sonor.” Opinia, July 21, 1931.

Gheorghiu, Traian. “Cinematograful și criza teatrului. (2) Originalul și copia. Teatrul și filmul vorbitor.” Opinia, July 22, 1931.

Gheorghiu, Traian. “Cinematograful și criza teatrului. (3) Între artă și film vorbitor. Cauzele succesului inițial al filmului vorbit.” Opinia, July 23, 1931.

Gheorghiu, Traian. “Cinematograful și criza teatrului. (4) Însemnătatea filmului mut. Criza teatrului este trecătoare.” Opinia, July 24, 1931.

Golea, Ion. “Filmul de aviație, “ Dimineața, January 19, 1932.

H. L. “Premierile săptămânii.” Curentul, April 28, 1929.

Henry. “Un mic istoric al cinematografului. Primele filme vorbitoare. Al. Jolson – Între Europa și America.” Rampa, June 16, 1930.

Henry, C. “Interpreții în filmele vorbitoare.” Rampa, March 30, 1930.

Henry, C. “Un mic istoric al cinematografului. Cum s-a ajuns la filmul sonor.” Rampa, June 14, 1930.

Henry, C. “Un mic istoric al cinematografului. Filmul sonor. Primele experiențe practice. Aspecte tehnice.” Rampa, June 15, 1930.

Kirițescu, N. “Cinematograful vorbitor.” Rampa, October 4, 1929.

Opinia. “Ecouri.” July 4, 1931.

Patria. “Informațiuni. Ciuleandra?” November 14, 1930.

Rampa. “În marginea ecranului.” September 13, 1929.

Rampa. “Primul film vorbitor românesc. De vorbă cu d-na Jeana Popovici-Voina.” August 27, 1930.

Rampa. “Primul film sonor și vorbitor românesc.” October 24, 1930.

Rampa. “D. Max Schloss, directorul soc. germano-române de producție ne vorbește despre Ciuleandra.” October 27, 1930.

Răducanu, I.D. “Istoricul filmului vorbitor. Chinetograful.” Rampa, June 7, 1930.

Sell. “Maidan cinegrafic.” Rampa, November 1, 1930.

Sell. “Hors d’oeuvre.” Rampa, November 2, 1930.

Suchianu, D.I. “Discurs funebru pentru cinematograful vorbitor.” Realitatea ilustrată, September 10, 1931.

Timuș, V. “Cinematograful a vorbit și la București.” Rampa, October 30, 1929.

Downloads

Published

2023-03-30

How to Cite

ENYEDI, D. (2023). Body, Voice and Noise: Acting for Sound Films as Debated in the Interwar Romanian Press. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Dramatica, 68(1), 71–85. https://doi.org/10.24193/subbdrama.2023.1.03

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.