CLIL, APPROCCI INTEGRATI E POLITICHE LINGUISTICHE: AUSILI PER UNA BUONA DIDATTICA PLURILINGUE
DOI:
https://doi.org/10.24193/subbphilo.2018.3.28Keywords:
CLIL, evaluation instrument, teachers-students-parents, secondary school.Abstract
CLIL, integrated approaches and linguistic policies: instruments for good multilingual language teaching. This article illustrates empirical analysis of the CLIL method applied in High School and presents some useful instruments for multilingual education. Instead of going deeper into teaching methods or techniques for language acquisition, its focus is on some moments of reflection and on the role of preparation and monitoring of these methods with a view of involving all participants.
Rezumat. CLIL: abordări integrate și politici lingvistice: auxiliare ale unei didactici plurilingve adecvate. Acest articol ilustrează principiile empirice ale analizei corespondente metodei de predare CLIL aplicată în cursul liceal și prezintă câteva instrumente uzuale pentru educația multilingvă. Preferăm să ne concentrăm în paginile articolului asupra unor momente de reflecție și a rolului pregătirii și monitorizării cadrului metodologic decât să aprofundăm metodele de de învățare sau tehnicile de achiziție lingvistică.
Cuvinte cheie: CLIL, instrumente de evaluare, profesori-studenți-părinți, școală secundară.
References
Balboni, Paolo, E. Fare educazione linguistica, Torino, UTET, 2013
Cardano, Mario, La ricerca qualitativa, Bologna, il Mulino, 2011
Caselli, Marco, Indagare col questionario. Introduzione alla ricerca sociale di tipo standard, Milano, Vita e Pensiero, 2005
Cavagnoli, Stefania, Passarella Mirca (eds.), Educare al plurilinguismo, Riflessioni didattiche, pedagogiche e linguistiche, Milano, Franco Angeli, 2011
Cavagnoli, Stefania, Passarella, Mirca, (eds.), E’ molto di più. A scuola di plurilinguismo. Le voci dei protagonisti. Percorsi CLIL, Merano, Alpha Beta, 2016
Chini, Marina, Bosisio, Cristina, Fondamenti di glottodidattica. Apprendere e insegnare le lingue oggi, Roma, Carocci, 2014
Ciliberti, Anna, Glottodidattica. Per una cultura dell'insegnamento linguistico, Roma, Carocci, 2012
Costa, Artur, Kallik Bena, “Trough the Lens of a Critical Friend”, in Costa A., The school as a home for the mind: creating a mindful curriculum, instruction, and dialog, London, Corwin, 1993, 123-126
Lazarsfeld, Paul F., Saggi storici e metodologici (a c. e con introduzione di C. Lombardo), Roma, Eucos, 2001
Zammuner Vanda, Tecniche dell’intervista e del questionario, Roma, Carocci, 1998
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Studia Universitatis Babeș-Bolyai Philologia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.