PERSPECTIVES REGARDING THE QUARTET IN THE WORKS OF GIUSEPPE VERDI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbmusica.2025.2.18

Keywords:

Giuseppe Verdi, opera, Rigoletto, quartet, string quartet

Abstract

In speech, the meaning of words dictates the intonation of a sentence, while the musical phrase within an opera is shaped according to this natural inflection. Thus, musical ideas and phrasing remain simple, yet expressive and natural. This gives vocal music a distinct advantage over instrumental music, as opera singers are better able to fulfil the composer’s intentions. The score of Giuseppe Verdi’s String Quartet in E minor (1873) contains precise performance indications that shape the ethos of the work. For instance, the marking incalzando refers not only to an acceleration of tempo but also to an agitated state of mind. Although Verdi’s only purely instrumental composition, the quartet synthesizes the full orchestral and vocal apparatus of an entire opera within the medium of four string instruments. Moreover, through indications such as incalzando, morendo, dolcissimo, and leggierissimo, the work conveys the same emotional states that in opera are communicated by means of stage design, costumes, characters, their interactions, and the expressive power of words set to music. While Verdi’s contribution to the chamber music repertoire is relatively limited, he is the composer of some of the most celebrated vocal quartets in opera, as well as the renowned Messa da Requiem. The present paper examines the vocal quartet from Rigoletto alongside the String Quartet in E minor, highlighting their distinctive features and exploring the similarities that reveal Verdi’s operatic conception of the quartet.

References

Bălan, George. Arta de a înțelege muzica [The Art of Understanding Music]. Editura Muzicală, 1970.

Bălan, George. O istorie a muzicii europene [A History of European Music]. Editura Albatros, București, 1975.

Bashford, Christina. The String Quartet and Society, in The Cambridge Companion to the String Quartet. Cambridge University Press, 2003.

Berger, Wilhelm Georg. Cvartetul de coarde de la Haydn la Debussy [The String Quartet from Haydn to Debussy]. Editura Muzicală, București, 1970.

Berger, Wilhelm Georg. Cvartetul de coarde de la Reger la Enescu [The String Quartet from Reger to Enescu]. Editura Muzicală, București, 1979.

Berger, Wilhelm Georg. Ghid pentru muzica instrumentală de camera [Guide for Instrumental Chamber Music]. Editura Muzicală, București, 1965.

Blum, David. The art of quartet playing. The Guarnieri quartet in conversation with David Blum. Cornell University Press, New York 1987.

Brumaru, Ada. Romantismul în muzică [Romanticism in Music]. Editura Muzicală, București, 1962.

Bughici, Dumitru. Dicționar de forme și genuri muzicale [Dictionary of Musical Forms and Genres]. Editura Muzicală, București, 1977.

Bughici, Dumitru. Suita și sonata [The Suite and the Sonata]. Editura Muzicală, București, 1965.

Casale, S. A Catalogue of Letters from Verdi and Giuseppina Strepponi Verdi to the Escudiers. Thesis, New York U., 1983.

Cengher, Monica. Constante şi deschideri în cvartetele de coarde ale lui Wilhelm Georg Berger (II) [Continuities and New Directions in Wilhelm Georg Berger’s String Quartets (II)]. “Muzica” 2/2010.

Constantinescu, Grigore. Giuseppe Verdi, Editura Didactică și Pedagogică R.A., 2009.

Constantinescu, Grigore. Splendorile operei [Spendors of Opera]. Editura Didactică și Pedagogică, București, 1995.

Constantinescu, Grigore. Opera romantică italiană [Italian Romantic Opera]. Editura Universității Naționale de Muzică, București, 2012.

Dediu, Constantin. Din culisele muzicii [Behind Music’s Curtain]. Editura Junimea, Iași, 1980.

Dediu, Dan. “Închiderea ce se deschide (I)” [The Closure that Opens], in Revista Acord, Editura Universității Naționale de Muzică, București, 2016.

Dediu, Dan. Modele de a înțelege muzica [Models for Understanding Music]. Editura Universității Naționale de Muzică, București, 2012.

Delacroix, Henry. Psihologia artei [Psychology of Arts]. Editura Muzicală, București, 1983.

Donose, Vasile. Imaginarul real [The Real Imaginary]. Editura Muzicală, București, 1990.

Dubal, David. Conversations with Menuhin. Harcourt-Bruce-Jovanovich, New York, 1992.

Enăchescu, Eleonora. Dualitatea text-muzică în genul operei [Text-Music Duality in Opera]. Editura Universității Naționale de Muzică, București, 2004.

Fedin, K. Victor Hugo, Opere [Victor Hugo. Selected Works]. Editura de stat pentru Literatură, Moscova, 1954, vol. 6.

Hamza, George. Contribuții la interpretarea cvartetului de coarde [Contributions to the Performance of the String Quartet]. Editura Muzicală, București, 1977.

Jones, David Wyn. The origins of the quartet in The Cambridge Companion to the String Quartet. Cambridge University Press, 2003.

Kinderman, William. The String Quartets Of Beethoven. University of Illinois Press, University of Illinois, 2006.

Krummacher, Friedhelm. Geschichte des Streichquartetts. Ed. Laaber, Laaber, 2005.

Lenz, Wilhelm. Ludwig van Beethoven et ses trois styles. Ed.Nouvele, New York, 1980.

Marchesi, Gustavo. Giuseppe Verdi. Editura Muzicală, București, 1987.

Mavrodin, Alice. Verdi. Editura Muzicală, 1970.

Menuhin, Yehudy; Davis, W. Muzica omului [The Music of Man]. Editura Muzicală, București, 1984.

Pius, Serviene. Estetica [Aesthetics]. Editura științifică și enciclopedică. București, 1975.

Prelipcean, Bujor. Despre interpreți și interpretare [Regarding Performers and Performance]. Editura Artes, Iași, 2005.

Prelipcean, Bujor. Probleme tehnice și interpretative specifice cvartetului de coarde [Technical and Performance Related Aspects Regarding the String Quartet]. Editura Artes, Iași, 2005.

Prelipcean, Dan. Creația clasică pentru cvartet de coarde. Repere stilistice [The Classical Compositions for String Quartet. Stylistic Guidelines]. Editura Artes, Iași, 2005.

Rosenthal, Harold; Warrack, John. Concise Oxford Dictionary of Opera. Oxford University Press, Oxford, 1972.

Sandu-Dediu, Valentina. Alegeri, atitudini, afecte [Choices, Attitudes, Affects]. Editura Didactică și Pedagogică, București, 2010.

Sava, Iosif. Iubiți muzica secolului XX [Love the Music of the 20th Century]. Editura București, 1984.

Sava, Iosif; Vartolomei, Luminița. Dicționar de muzică [Dictionary of Music]. Editura Științifică și Enciclopedică, București, 1979.

Schonberg, Harold. Viețile marilor compozitori [The Lives of Great Composers]. Editura Lider, București, 1996.

Secăreanu, Nicolae. Arta cântului [The Art of Singing]. Editura Muzicală, București, 1975.

Serviene, Pius. Estetica [Aesthetics]. Editura Științifică și Enciclopedică, București, 1975.

Silvela, Zdenko. A New History of Violin Playing, Universal Publishers, Boca Raton- Florida, USA, 2001.

Soare, Tiberiu. Pentru ce mergem la operă? [Why do we go to opera?]. Fundația Calea Victoriei, București, 2014.

Solovțova, Liubov. Giuseppe Verdi, viața și opera [Giuseppe Verdi. His Life and Works]. Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor din R.P.R, 1960.

Stowell, Robin. The Cambridge Companion to the String Quartet. Cambridge University Press, 2003.

Ștefănescu, Ioana. O istorie a muzicii universale [A History of Universal Music]. Editura Fundației Culturale Române, București, 1998.

Timaru, Valentin. Muzica noastră cea spre ființă [Our Music That Leads Toward Being], Editura Axa, Botoșani, 2001.

Tomescu, Vasile. Însemnări pe tema Wilhelm Berger – omul și opera [Notes on Wilhelm Berger – The Man and the Work]. Revista Muzica nr. 2/ 2004.

Trocan, Lelia; Cîrțu, Emil. Enciclopedie de muzică universală [Encyclopedia of Universal Music]. Editura Enciclopedică, București, 2000.

Walker, F. The Man Verdi. Chicago: University of Chicago Press, 1982.

Warrack, John; West, Ewan. The Oxford Dictionary of Opera. Oxford University Press, Oxford New York, 1992.

Webern, Anton. Calea spre muzica nouă [The Path Towards the New Music]. Editura Muzicală, București, 1988. https://www.operaphila.org/community/dress-rehearsal-program/rigoletto/rigoletto-s-famous-quartet/ - page accessed on 4.08.2025.

Downloads

Published

2025-12-24

How to Cite

IRIMIA, R. (2025). PERSPECTIVES REGARDING THE QUARTET IN THE WORKS OF GIUSEPPE VERDI. Studia Universitatis Babes-Bolyai Musica, 70(2), 347–362. https://doi.org/10.24193/subbmusica.2025.2.18

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.