THE ROLE OF FACIAL EXPRESSIONS IN THE ART OF MUSICAL CONDUCTING

Authors

  • Aurel MURARU Univ. Lecturer, PhD – National University of Music Bucharest, Romania. E-mail: aurelmuraru@yahoo.com

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbmusica.2021.2.17

Keywords:

facial expressions, mimicry, nonverbal communication, conductor, performance

Abstract

Facial expressions can be regarded as an accurate reflection of the inner emotions people manifest towards the surrounding reality, filtered through their own emotional „strainer”. The source of these feelings lies not only in external influences, but also in a man's own thoughts, experiences, level of education and culture, as well as the degree of development of their own volitional and emotional capacities, in which muscle movements are merely just a simple mechanical means of rendering. The entire array of facial expressions acts as a unitary system which does nothing but complete the movements of the conductor's hands, filling them with meaning. We can say that this type of communication represents a way of combining the most delicate, vibrant, profound, and subtle feelings. It would be impossible to imagine that the movement of the arms, unsupported by the expression of the eyes and face or by the position of the body, were able to express a large array of emotions (joy, pain, sadness, rage, fear, surprise, or confidence) accurately and unequivocally.

Rezumat. ROLUL EXPRESIILOR FACIALE ÎN ARTA DIRIJATULUI MUZICAL. Expresiile faciale pot fi considerate ca o reflectare exactă a emoțiilor interioare pe care oamenii le manifestă față de realitatea înconjurătoare, filtrate prin propriul "filtru" emoțional. Sursa acestor sentimente se află nu numai în influențele externe, ci și în propriile gânduri, experiențe, nivel de educație și cultură ale omului, precum și în gradul de dezvoltare a propriilor capacități volitive și emoționale, în care mișcările musculare nu sunt decât un simplu mijloc mecanic de redare. Întreaga gamă de expresii faciale acționează ca un sistem unitar care nu face altceva decât să completeze mișcările mâinilor dirijorului, umplându-le de semnificație. Putem spune că acest tip de comunicare reprezintă o modalitate de îmbinare a celor mai delicate, vibrante, profunde și subtile sentimente. Ar fi imposibil să ne imaginăm că mișcarea brațelor, nesusținută de expresia ochilor și a feței sau de poziția corpului, ar fi capabilă să exprime cu acuratețe și fără echivoc o gamă largă de emoții (bucurie, durere, tristețe, furie, frică, surpriză sau încredere).

Cuvinte-cheie: expresii faciale, mimică, comunicare nonverbală, dirijor, performanță.

References

Bena, Augustin, Curs practic de dirijat coral (A Practical Course of Choral Conducting), Editura Muzicală Printing House, Bucharest, 1958.

Bugeanu, Constantin, Perspective creatoare ale actului dirijoral (Creative Perspectives of the Conducting Act), “Muzica” Magazine, Issue no. 9, 1987.

Chelcea, Septimiu; Ivan, Loredana; Chelcea, Adina, Comunicarea nonverbală: gesturile și postura (Nonverbal Communication: Gestures and Posture), 2nd edition, revised, “Comunicare.ro” Printing House, Bucharest, 2008.

Corniță, Georgeta, Comunicare și semnificare. Studiul mimicii. Perspective interdisciplinare (Communication and Significance. The Study of Mimicry. Interdisciplinary Perspectives), Northern University Printing House, Baia Mare 2006.

Golcea, Ioan, Gestul cu funcție de semn, în comunicarea dirijorală, Introducere în stilistica dirijorală I (Gesture as a Sign in a Conductor's Communication, IntroVâlcea, 2006.

Larousse, Dicționar de psihologie (Dictionary of Psychology), “Univers Enciclopedic” Printing House, Bucharest, 2000.

Downloads

Published

2021-12-30

How to Cite

MURARU, A. (2021). THE ROLE OF FACIAL EXPRESSIONS IN THE ART OF MUSICAL CONDUCTING. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Musica, 66(2), 247–253. https://doi.org/10.24193/subbmusica.2021.2.17

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.