THE LORD’S BIRTH TROPARION, TRANSYLVANIAN EXEGESES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbmusica.2022.2.11

Keywords:

troparion (hymn), The Lord’s Birth (song used in church), Dimitrie Cunțanu (song writer)

Abstract

Church music of Transylvanian tradition expresses itself through the two quintessential styles, one through the voice and one through the text. The musical variants are recorded for the first time in musical notation by Dimitrie Cunțanu, in the year 1890, they also have a singed recording, which is still the today standard. The Lord’s Birth Troparion represents a good example of the music style in Transylvania. Fixed in musical notation and singed in most churches around here, this one met the most fixes and “repairs” out of them all and because of this today we have numerous versions of it. On another note, the musical double use, liturgical and ceremonial, it made it that this song to become the musical model which the church singers use when they want to sing without a noted song or book from which they are regulated. The multiple musical variants that exist nowadays demonstrate the presence of common background music, from which the ones that wrote the songs a long time ago and the today singers inspired themselves and sing like that today. The songs analyzed show us the value of the song variants ensemble, which together mark a singing style in the local zone.

References

Bartók, Béla, De ce și cum să culegem muzica populară? (Why and how to collect folk music?), 1936.

Bartók, Béla, Romanian folk music, Volume Four Carols and Christmas Songs (Colinde), Edited by Benjamin Suchoff, Texts Translated by E. C. Teodorescu, Preface to Part One Translated by Abram Loft, Preface to Part Two Translated by, Ernest H. Sanders. The Hague Martinus Nijhoff, 1975.

Cântarea liturgică ortodoxă din sudul Transilvaniei: cântarea tradiţională de strană în bisericile Arhiepiscopiei Sibiului (Orthodox Liturgical Chant in the South of Transylvania: traditional lectern chanting in the Sibiu Archdioceses), Vasile Grăjdian, Sorin Dobre, Corina Grecu, Iuliana Streza, Sibiu, Editura Universităţii „Lucian Blagaˮ din Sibiu, 2007.

Cherebețiu, Celestin, „Cântare nouă – bătrânele noastre cântări bisericești trebuiesc îndreptate” (New Chant - our ancient chants must be made clearer), în: Unirea – foaie bisericească politică, anul XLI (Blaj, 18 aprilie), 16, 1931, p. 1.

Cherebețiu, Celestin, Cântări bisericeşti ocazionale în felul cum se cântă la Blaj (Religious occasional chants and the way that are sung in Blaj), 1931.

Cherebețiu, Celestin: Cele opt versuri bisericeşti în felul cum se cântă la Blaj (The eight church verses as it is sung in Blaj), 1930.

Chircev, Elena, Muzica românească de tradiție bizantină între neume și portativ (The Romanian Music of Byzantine tradition between absence and stave), ediție revizuită, vol. 2: Repertoriul liturgic românesc notat pe portativ în colecțiile de cântări bisericești din Transilvania și Banat (The Romanian Liturgic Repertoire noted on the stave in the collections of religious songs), Editura Risoprint, Cluj-Napoca, 2013.

Ciobanu, Gheorghe, „Raportul dintre muzica liturgică românească şi muzica bizantină” (The Rapport between the Romanian Liturgical Music and the Byzantine music), în: Studii de etnomuzicologie şi bizantinologie (Studies of Etnomusicology and Byzantology), vol. II, Ed. Muzicală, Bucureşti, 1979.

Comişel, Emilia, „Probleme de transcriere” (Transcription Problems), în: Studii de etnomuzicologie şi bizantinologie (Studies of Etnomusicology and Byzantology), vol. II, Ed. Muzicală a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, Bucureşti, 1992, p. 181-193.

Coroiu-Petruța, Maria, „Gheorghe Ucenescu – The Great Religious Singer form Șcheii Brașovului and his Cultural Legacyˮ, in: Studia UBB Musica, LXII, 2, 2016, p. 163-169.

Cristescu, Constanța, „Trăsături stilistice ale cântării românești de tradiție bizantină din Transylvania” (Stylistic Feature of the Romanian Chant of Byzantine tradition in Transylvania), în: Contribuții la valorificarea tradiției muzicale din Banat și Transilvania (Contribution to the Valorisation of the musical tradition in Banat and Transylvania), Editura Muzicală, București, 2011.

Cunţanu, Dimitrie, Cântările bisericesci - după melodiile celor opt glasuri ale sfintei biserici ortodoxe, culese, puse pe note şi arangeate de Dimitrie Cunţanu, Profesor la seminarul "andreian" arhidiecesan (The Chants of the Church – By the eight voices of the Saint Orthodox Church, picked, passed on notes by Dimitrie Cuntanu- Professor at the Archdioceses of Andrew), Sibiu, Editura autorului, tipărită la „Imprimăria de musicalii Jos. Eberle şi Co.”, Viena, 1890.

Datcu, Iordan, Dicționarul etnologilor români (The dictionary of Romanian ethnologists), vol. I, Editura Saeculum I.O. București, 1998.

Grăjdian, Vasile; Sorin Dobre, Cântăreţi bisericeşti din Transylvania (Chant singers from Transylvania), vol. I, Sibiu, 2003.

Ionașcu, Stelian, „Intersections of Arts. Structural an language analogiesˮ, in: Studia UBB Musica, LXIII, 2, 2018, p. 143-164.

Popescu, Ioan, „Elemente bisericești tradiționale în opera muzicală a lui Dimitrie Cunțanu” (Church Elements in the Musical Work of Dimitrie Cunțanu), în: Biserica Ortodoxă Română, an XCIV, 9-12, 1976, p.1053-1062.

Solomon, Alexandru, Învățământul muzical Blăjean (The Musical Teaching in Blaj), Blaj, Editura Buna-Vestire, 2003.

Stanciu, Vasile, „Viața și activitatea profesorului de muzică Celestin Cherebețiu” (The Life and Activity of the Music Professor Celestin Cherebețiu), în: Studia UBB Theologia Orthodoxa, anul XXXVIII, nr. 1-2, 1993, p. 123-137.

Stanciu, Vasile, Muzica bisericească ortodoxă din Transilvania (Religious Orthodox Music in Transylvania), Editura Presa Universitară, Cluj-Napoca, 1996.

Suciu, Alexandru, „Activitatea didactică și dirijorală a lui Celestin Cherebeți” (The Didactic and Conducting Activity of Celestin Cherebețiu), în: Studia UBB Theologia Catholica, anul LV, nr. 2, 2010, p. 89-99.

Şoima, Gheorghe, „Muzica bisericească şi laică în Institutul Teologic din Sibiu” (Church and Secular Music in the Theological Institute of Sibiu) in: Mitropolia Transylvaniaului, 11-12, 1961, p. 798-806.

Șorban, Elena Maria, „L’éducation musicale dans la Transylvanie Médiévaleˮ, in: Studia UBB Musica, LXII, 2, 2016, p. 33-47.

Downloads

Published

2022-12-20

How to Cite

MOCANU, D. (2022). THE LORD’S BIRTH TROPARION, TRANSYLVANIAN EXEGESES. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Musica, 67(2), 193–213. https://doi.org/10.24193/subbmusica.2022.2.11

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.