The story of a story: the Grigoriu Theatre Company

Authors

  • Oana ILIE The National History Museum of Romania from Bucharest, oana_muzeu@yahoo.com

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbdrama.2018.1.06

Keywords:

Grigoriu Theatre Company, Romanian Lyrical Company

Abstract

At the beginning of the past century, tenor Constantin Grigoriu began gathering the outstanding members of the Romanian Lyrical Company, historically re-labelled „The Grigoriu Company” as an homage to its founder. Even if all its years of assiduous activity seem few when compared to the grand scale of time’s passing, the Grigoriu Company’s two decades of existence have left a mark upon the history of artistic life in Romania. This was due, in part, to its self-assumed status of „competitor” of the National Theatre, aiming to offer its regionally diverse public an alternative form of entertainment. Grigoriu also discovered and promoted grandiose performers the likes of Nicolae Leonard, Velimir Maximilian, Ciucurette, Carussy, Florica Florescu. The company contributed to the formation of an extraordinary generation of vaudeville singers too: Florica Cristoforeanu, Elena Drăgulinescu-Stinghe and Virginia Miciora were some of the most talented Romanian lyrical performers.

Author Biography

Oana ILIE, The National History Museum of Romania from Bucharest, oana_muzeu@yahoo.com

OANA ILIE is a scientific researcher with a PhD in history. She is currently the Head of the Department of Medieval, Modern and Contemporary History of the The National History Museum of Romania from Bucharest. She is also editor-in-chief of the National Museum magazine. She is the author of several books: Propaganda politică. Tipologii și arii de manifestare. (1945-1958) [Political Propaganda. Typologies and manifestation areas. (1945-1958)], Târgoviște, Editura Cetatea de Scaun, 2014; Maria. Regina… [Mary. The Queen…], București, Muzeul Național de Istorie a României, 2013; Cealaltă față a comuniștilor [The Other Face of the Communists] (in collaboration with Cornel Constantin Ilie), București, Oscar Print, 2013 etc.

References

BACIU, George.”Nicolae Leonard”, Confluențe literare, I (2011).

CERVATIUC, Ștefan. Istoria Teatrului La Botoșani. 1848-1944, Vol. II (1900-1924). Botoșani: Editura Quadrat, 2010.

CONSTANTINESCU, Nicușor. “Cu Florica Florescu despre ea și despre alții.” Rampa, no. 3226 (1928).

DUȚĂ, Monica. Concerte de muzică ilustrate în presa zălăuană interbelică. Caiete Silvane, http://www.caietesilvane.ro/articole/2108).

FLOREA, Anca. Opera Română. Primul deceniu. Începuturi. Radio România Cultural (25 aprilie 2016), http://main.radioromaniacultural.ro/pages/view/48338/slug:opera_romana_primul_deceniu_inceputuri.html.

ICHIM, Traian. “Evoluția Fenomenului Operistic În Basarabia la începutul secolului al XX-Lea.” Intertext, no. 1–2 (2016).

MASSOFF, Ioan. Între viață și teatru. București: Editura Minerva, 1983.

MAXIMILIAN, Velimir. Evocări. București: Editura Meridiane, 1962.

MAXIMILIAN, V. “Ani, din cei cincizeci și cinci… Primii mei dascăli în teatru”. Teatrul, an I, (august 1956).

MOLEA, Vera. Teatrele din grădinile de vară ale Bucureștilor de altădată. București: Editura Biblioteca Bucureștilor, 2011.

-“Constantin Grigoriu Și Începuturile Operei Române.” Historia, n.d. https://www.historia.ro/sectiune/general/articol/constantin-grigoriu-si-inceputurile-operetei-romanesti.

NICOLESCU, Valeriu. Petcu, Gheorghe. Buzău – Râmnicu Sărat: Oameni de ieri, oameni de azi. Buzău: Alpha MDN, 1999, 477-479.

NICULESCU-BASU, George. Amintirile unui artist de operă. București: Editura Muzicală, 1958.

NICULESCU-BUZĂU, N. Suveniruri teatrale. București: E.S.P.L.A., 1956.

PESTREA-SUCIU, Steluța. “Numele mari ale Brașovului. Mișu Fotino”. Monitorul Expres, www.monitorulexpres.ro

Familia. Oradea-Mare, an XXXVI, nr. 45 (5/18 noiembrie 1900). (http://ziarulprahova.ro/2008/11/elena-dragulinescu-stinghe-ii)

“Debutul actoricesc puțin obișnuit al lui Nae Ciucurette”, Realitatea ilustrată, nr. 678, p. 9.

Downloads

Published

2018-03-30

How to Cite

ILIE, O. (2018). The story of a story: the Grigoriu Theatre Company. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Dramatica, 63(1), 121–144. https://doi.org/10.24193/subbdrama.2018.1.06

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.