THE CASE FOR ROMANIAN AUTOFICTION. LOVE & ANXIETY IN THE NEOLIBERAL WORLD IN RADU VANCU’S AND SAȘA ZARE’S NOVELS

Authors

  • Horațiu TOHĂTAN Babeș-Bolyai University, Cluj-Napoca, Faculty of Letters, horatiu.tohatan@stud.ubbcluj.ro

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbphilo.2025.3.06

Keywords:

autofiction, neoliberal novel, biofiction, post-2000’s novel, eroticism, autobiography

Abstract

The Case for Romanian Autofiction. Love & Anxiety in the Neoliberal World in Radu Vancu’s and Sașa Zare’s Novels. The origins of autofiction encapsulate this literary species in a postmodernist ethos. Nevertheless, the 2000s generation of Romanian writers developed an appetency for autofiction that exposed the questioning potentialities of self-narration towards the contemporary neoliberal status-quo. Being called a hybridization between metarealism and miserable realism (Mihai Iovănel) or an extension of the neoliberal novel (Adriana Stan), theories highlight its ambiguous, volatile, almost non-specific character. However, in the case of Romanian contemporary literature, two post-2000s novels engage in polemics regarding the way in which individuality, memory and trauma are revisited through autofiction, using metadiscourse, biography, and fictive discourse. Radu Vancu’s Transparența (Transparency) and Sașa Zare’s Dezrădăcinare (Uprooting) are exponential in understanding autofiction’s main strategies of narration. This paper examines how autofiction evolved after the 2000s generation of self-narrators, trying to question how this literary species fits or challenges the neoliberal political context. Being easy to portray a relative cause for autofiction’s focus on individual or social motifs, this paper will dwell into how the self and the interhuman erotic relationships are exposed in the prior mentioned novels. In the second part of the study, an in-depth analysis of Transparența will examine how sensibility, eroticism, and anxiety are handled in an introvert autofictional way (Florina Pîrjol), where the decentralisation of self is dealt with maximalist strategies. Finally, Sașa Zare’s autofictional innovations will portray how the extrovert side evolved in the neoliberal context, proposing a new form of authenticity, where the self and queer eroticism are expressed towards an integrated communitarian audience.

REZUMAT. Cazul autoficțiunii românești. Iubire & anxietate în lumea neoliberală în romanele lui Radu Vancu și al Sașei Zare. Originile autoficțiunii prezintă această specie literară ca parte a unui ethos postmodernist. Cu toate acestea, generația 2000-istă de scriitori români a dezvoltat o apetență pentru autoficțiune care a pus la îndoială potențialitățile narațiunii de sine față de un status-quo contemporan, neoliberal. Numită drept o hibridizare între metarealism și realism mizerabilist (Mihai Iovănel) sau o extensie a romanului neoliberal (Adriana Stan), teoriile sale emergente au punctat caracterul ambiguu, volatil și lipsit de specificitate al autoficțiunii. Pe de altă parte, in cazul literaturii române contemporane, două romane post-2000-iste construiesc o polemică referitoare la modul în care individualitate, memoria și trauma sunt revizitate prin autoficțiune, folosind metadiscurs, discurs biografic și fictiv. Transparența de Radu Vancu și Dezrădăcinare de Sașa Zare sunt exponențiale pentru înțelegerea strategiilor autoficționare de narare. Această lucrare examinează evoluția autoficțiunii după generația 2000-istă, încercând să chestioneze modul în care această specie literară se mulează ori provoacă cadrul politic neoliberal. Fiind ușor de construit o cauză relativă pentru care autoficțiunea se concentrează pe motive individualiste sau sociale, această lucrare va investiga cum sinele și relațiile erotice interumane sunt expuse în romanele menționate. În cea de-a doua parte a studiului meu, o analiză mai îndeaproape a romanului Transparența va examina cum sensibilitatea, eroticul și anxietatea sunt jonglate la nivel introvertit (Florina Pîrjol), acolo unde descentralizarea sinelui este redată prin strategii manieriste. În sfârșit, inovațiile autoficționale ale Sașei Zare vor portretiza cum latura extrovertită a evoluat într-un cadru neoliberal, propunând o nouă formă de autenticism, unde sinele și erotica queer sunt exprimate către un public integrat narativ.

Cuvinte-cheie: autoficțiune, roman neoliberal, ficțiune biografică, roman post-2000-ist, erotică, autobiografie.

Article history: Received 24 June 2025; Revised 11 August 2025; Accepted 31 August 2025; Available online 24 September 2025; Available print 30 September 2025

References

Bâlici, Mihnea. 2021. “Reallismul etnografic. Obiect, ideologie, formă.” Vatra, no. 5-6: 76-81.

Cernat, Paul. 2008. “Puncte din oficiu pentru literatura tânără.” Observatorul cultural, August 21, 2008.

Cernat, Laura. 2021. “BIOFICTION: Metamorphoses of Life-Writing across Criticism, Theory, and Literature.” In Theory in the ‘Post’ Era. A Vocabulary for the 21st-Century Conceptual Commons, edited by Alexandru Matei, Christian Moraru and Andrei Terian, 215-234. New York: Bloomsbury.

Collona, Vincent. 1989. L’autofiction (essai sur la fictionalisation de soi en Littérature). Paris: EHESS.

Deckard, Sharae, and Stephen Shapiro. 2019. “World-Culture and the Neoliberal World-System: An Introduction.” In World Literature, Neoliberalism, and the Culture of Discontent, edited by Sharae Deckard and Stephen Shapiro, 1-48. Cham: Palgrave Macmillan.

Effe, Alexandra, and Alison Gibbons. 2022. “A Cognitive Perspective on Autofictional Writing, Texts, and Reading.” In The Autofictional. Approaches, Affordances, Forms, edited by Alexandra Effe and Hannie Lawlor, 61-82. Cham: Palgrave Macmillan.

Effe, Alexandra, and Hannie Lawlor. 2022. “Introduction: From Autofiction to the Autofictional.” In The Autofictional. Approaches, Affordances, Forms, edited by Alexandra Effe and Hannie Lawlor, 1-18. Cham: Palgrave Macmillan.

Er, Yanbing. 2018. “Contemporary Women’s Autofiction as Critique of Postfeminist Discourse.” Australian Feminist Studies, no. 33: 316-330.

Goldiș, Alex. 2023. ZOOM IN/ ZOOM OUT. Cluj-Napoca: Casa Cărții de Știință.

Gratton, Johnnie. 2001. “Autofiction.” In Encyclopedia of Life Writing: Autobiographical and Biographical Forms, I: A-K, edited by Margaretta Jolly, 86-87. London: Fitzroy Dearbon.

Iovănel, Mihai. 2021. Istoria Literaturii Române Contemporane:1990-2020. Iași: Polirom.

Iovănel, Mihai and Mihnea Bâlici. 2022. “’Cine stabilește ce e literatura adevărată?’ Doi critici despre cel mai bun roman nou.” Scena 9, September 20, 2022.

Jordan, Shirley. 2013. “Autofiction in the Feminine.” French Studies 67, no. 1 (January): 76-84.

Kornbluh, Anna. 2023. Immediacy or, The Style of Too Late Capitalism. New York: Verso.

Laure-Ryan, Marie. 2014. “Story/World/Media: Tuning the Instruments of a Media-Conscious Narratology.” In Storyworld across Media: Toward a Media Conscious Narratology, edited by Marie-Laure Ryan and Jan-Noël Thon, 25-49. London: University of Nebraska Press.

Matei, Alexandru. 2006. “Autoficționarii.” România Literară, no. 21, 2006.

Moretti, Franco. 2000. “Conjectures on World Literature.” New Left Review, no. 1: 54-68.

Olaru, Ovio. 2017. “Douămiismul poetic românesc. Condițiile unei schimbări de paradigmă.” Transilvnaia, no. 6: 19-24.

Pîrjol, Florina. 2014. Carte de identități. București: Cartea Românească.

Rogozanu, Costi. 2021. “Literatura anti-aspirațională. Greaua renaștere a ‘social’-ului.” Vatra, no. 5-6: 72-75.

Schiop, Adrian. 2024. “Adi Schiop: ‘Scriitorii se maturizează odată cu clasicizarea colecției EGO.Proză.’” Suplimentul de cultură, May 28, 2024.

Schmitt, Arnaud. 2010. “Making the Case for Self-narration Against Autofiction.” Auto/Biography Studies 25, no. 1 (Summer): 122-137.

Schmitt, Arnaud. 2022. “’The Pragmatics of Autofiction.’” In The Autofictional. Approaches, Affordances, Forms, edited by Alexandra Effe and Hannie Lawlor, 83-100. Cham: Palgrave Macmillan.

Srikanth, Siddharth. 2019. “Fictionality and Autofiction.” Style 53, no. 3: 244-363.

Stan, Adriana. 2020. “Genres of Realism Across the Former Cold War Divide. Neoliberal Novels and Self-Fiction.” Dacoromania Litteraria, no. VII: 116-125.

Stoica, Ana-Maria. 2023. “Autoficțiune și identitate multiplă – Dezrădăcinare de Sașa Zare.” Transilvania, no. 5-6: 106-117.

Toth, Josh. 2017. “Toni Morison’s Beloved and the Rise of Historioplastic Metafiction.” In Metamodernism. Historicity, Affect and Depth, edited by Robin van der Akker, Thimoteus Vermeulen and Alison Gibbons, 72-90. London: Rowan & Littlefield.

Vancu, Radu. 2018. Transparența. București: Humanitas.

Wagner-Egelhaaf, Martina. 2022. “Of Strange Loops and Real Effects: Five Theses on Autofiction/ the Autofictional.” In The Autofictional. Approaches, Affordances, Forms, edited by Alexandra Effe and Hannie Lawlor, 21-40. Cham: Palgrave Macmillan.

Wallerstein, Immanuel. 2004. World-System Analysis. An Introduction. Durham and London: Duke University Press.

Warwick Research Collective. 2015. Combined and Uneven Development: Towards a New Theory of World-Literature. Liverpool: Liverpool University Press.

Zare, Sașa. 2022. Dezrădăcinare. București: frACTalia.

Downloads

Published

2025-09-24

How to Cite

TOHĂTAN, H. (2025). THE CASE FOR ROMANIAN AUTOFICTION. LOVE & ANXIETY IN THE NEOLIBERAL WORLD IN RADU VANCU’S AND SAȘA ZARE’S NOVELS. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Philologia, 70(3), 133–152. https://doi.org/10.24193/subbphilo.2025.3.06

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.