A GENRE-FOCUSED ANALYSIS OF SCIENTIFIC ABSTRACTS IN THE FIELD OF VETERINARY MEDICINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbphilo.2024.4.06

Keywords:

scientific abstract, contrastive analysis, five-move model, genre analysis, veterinary medicine science

Abstract

A Genre-Focused Analysis of Scientific Abstracts in the Field of Veterinary Medicine. This paper explores genre analysis and its reflection on the discourse surrounding ESP texts while identifying prevalent rhetorical structures in scientific abstracts. Objectivity, formality, and precision remain the key features of academic writing, accounting for it being a reliable source for learning and understanding. In the world of research and scientific communication, paper abstracts represent the quintessential excerpts that guide readers through the debated topic, its relevance, and main findings, arousing (or not) professional interest and curiosity. Hence, researchers must understand the structure of the rhetorical moves and organisation regarding this first text frontier. The present study explored the move-step framework in a corpus comprising 90 scientific paper abstracts from six prestigious journals indexed by Clarivate Analytics in the field of veterinary medicine, focusing on the most common patterns employed. The results revealed that the most commonly used rhetoric pattern, almost canonical for the texture of scientific writing, follows Hyland’s five-move pattern - Introduction [I]-Purpose [P]-Method [M]-Results [R], followed by Conclusions/Discussions [C], which complements some of the abstracts. Although the study identified nuances, most research article abstracts pay tribute to the I-P-M-R move-step structure, scientific rigor, and a constant search for highlighting the most relevant data. Furthermore, an enduring, almost predictable concern for the importance of Results [R] detaches itself as one of this paper’s findings. Limitations and possible avenues for future research are highlighted to ensure that the selected abstract structure effectively enhances the study's visibility.

 

REZUMAT. O analiză de gen a rezumatelor articolelor științifice din domeniul științelor medicale veterinare. Lucrarea de față explorează analiza de gen și modul în care aceasta se reflectă asupra analizei discursului și a textului în ESP, cu un accent deosebit pe modelele retorice frecvent întâlnite în rezumatele articolelor științifice. Obiectivitatea, caracterul formal, acuratețea rămân trăsăturile cheie ale stilului academic, ceea ce explică faptul că acesta este o sursă autentică de învățare și cunoaștere. În lumea cercetării și a comunicării științifice, rezumatele studiilor științifice sunt acele fragmente care îi călăuzesc pe cititori prin tema dezbătută, vorbind despre relevanța și principalele rezultate ale acesteia, stârnind, astfel, (sau nu) interes și curiozitate profesională. Prin urmare, este extrem de important ca cercetătorii să aibă o bună înțelegere a structurii și organizării acestei prime frontiere a textului științific. Prezentul studiu a analizat structura unităților retorice în cadrul unui corpus alcătuit din 90 de rezumate preluate din articole academice din șase publicații indexate în baza de date Clarivate-Analytics, cu factor ridicat de impact din domeniul medicinei veterinare, punând accentul pe cele mai frecvente modele utilizate. Rezultatele au arătat că cel mai des folosit model, aproape canonic pentru textura scrierii științifice se construiește pe matrița Introducere [I]- Scop [S]-Metodă [M]-Rezultat [R], urmat și completat, în unele dintre rezumate, de Concluzii/Discuții [C]. Cu toate acestea, deși studiul identifică nuanțe, majoritatea rezumatelor articolelor științifice vor respecta tiparul Introducere-Scop-Metodă-Rezultat; rigoarea științifică și căutarea constantă a evidențierii celor mai relevante date explică modul în care cea mai mare parte a membrilor comunității academice folosesc limbajul, gândindu-și structura lucrărilor și a rezumatelor. Mai mult, o preocupare constantă, aproape previzibilă, pentru importanța rezultatelor [R] se detașează ca una dintre constatările acestei lucrări. Sunt prezentate limitări, precum și câteva sugestii pentru cercetări viitoare.

Cuvinte-cheie: rezumat articol științific, analiza contrastivă, modelul celor cinci pași, analiza de gen, domeniul științific al medicinei veterinare

 

Article history: Received 16 February 2024; Revised 25 June 2024; Accepted 15 October 2024; Available online 10 December 2024; Available print 30 December 2024.

References

Basturkmen, Helen. 2012. “A genre-based investigation of discussion sections of research articles in dentistry and disciplinary variation.” Journal of English for Academic Purposes, 11, 134-144.

Bhatia, Vijay Kumar. 1991. “A genre‑based approach to ESP materials”. World Englishes 10/2, 153‑166.

Bhatia, Vijay Kumar. 1993. Analysing genre: Language use in professional settings. London, UK: Longman.

Dos Santos, Mauro Bittencourt. 1996. “The textual organization of research paper abstracts in applied linguistics.” Text, 16, 481-499.

Dudley-Evans, Tony. 1986. “Genre analysis: An investigation of the introduction and discussion sections of MSc dissertations.” In M. Coulthard (ed.), Talking about text, 128-145. Birmingham, UK: English Language Research, University of Birmingham.

Dudley-Evans, Tony. 1993. “Variation in communication patterns between discourse communities: The case of highway engineering and plant biology.” In G. M. Blue (Ed.), Language, Learning and Success: Studying through English, 141-147. London, UK: Macmillan.

Dudley-Evans, Tony, & St John, Maggie Jo. 1998. Developments in English for specific purposes. A multi-disciplinary approach. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Fowler, Alastair. 1982. Kinds of literature. Oxford: Oxford University Press.

Flowerdew, John. 2016. “Some dichotomies in genre analysis for languages for specific purposes.” In Ken Hyland and Philip Shaw (eds). 2016. The Routledge Handbook of English for Academic Purposes. London and New York: Routledge, 243–256.

Glasman-Deal, Hilary. 2021. Science research writing: for native and non-native speakers of English. Second edition. New Jersey: World Scientific.

Hyland, Ken. 1992. “Genre analysis: just another fad?”. Forum 30/2, 1-17.

Hyland, Ken. 2000. Disciplinary Discourses: Social Interactions in Academic Writing. New York: Longman.

Kanoksilapatham, Budsaba. 2005. “Rhetorical structure of biochemistry research articles.” English for Specific Purposes, 24, 269-292.

Kanoksilapatham, Budsaba. 2013. “Generic characterization of civil engineering re-search article abstracts.” 3L: Language, Linguistics, Literature, 19(3), 1–10.

Pho, Phuong Dzung. 2008. “Research article abstracts in applied linguistics and educational technology: A study of linguistic realizations of rhetorical structure and authorial stance.” Discourse Studies 10(2), 231-250.

Robinson, Pauline. 1991. ESP Today: A Practitioner’s Guide. Hemel Hempstead: Prentice Hall.

Swales, John. 1981. Aspects of Article Introductions. Aston ESP Research Report No. 1. Language Studies Unit, University of Aston in Birmingham.

Swales, John. 1990. Genre Analysis. English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press.

Swales, John. 2004. Research genres: Explorations and applications. Cambridge University Press.

Downloads

Published

2024-12-10

How to Cite

AVARVAREI, S. C. (2024). A GENRE-FOCUSED ANALYSIS OF SCIENTIFIC ABSTRACTS IN THE FIELD OF VETERINARY MEDICINE. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Philologia, 69(4), 137–152. https://doi.org/10.24193/subbphilo.2024.4.06

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.