FRIENDSHIP OF WELL-KNOWN AND UNDESERVEDLY FORGOTTEN MASTERS IN LATE 19TH AND EARLY 20th CENTURY RUSSIAN PIANO MUSIC. THE LIFE AND WORK OF MEDTNER, RACHMANINOFF, AND SCRIABIN

Authors

  • Eszter SZABÓ MA student, Franz Liszt Academy of Music, Budapest. Contact: esztisz1997@hotmail.hu

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbmusica.2021.2.09

Keywords:

Russian composers, Russian music, Late 19th, and early 20th century, Rachmaninoff, Scriabin, Medtner

Abstract

In this study, I explore the life and work of three outstanding pianists and composers in the late 19th and early 20th century: Medtner, Rachmaninoff, and Scriabin, who were not only contemporaries and colleagues but also supportive friends to each other. All three were largely influenced by their years at the Moscow Conservatory, where they became prominent pianists and first showed promise as composers. They received similar impulses and could learn from the same teachers. As a defining common element in their lives, they explored and strived to combine Russian musical traditions and Western classical music. At the same time, their different personalities are apparent from their music, so despite their common roots, their individual musical language is unmistakable. Even at the beginning of their careers, it was clear that despite the commonalities, their lives and careers took a different direction. All three tried their luck abroad, but only Scriabin returned home for the rest of his short life. In addition to their distinct life paths and musical language, their recognition is quite different. Scriabin’s name sounds familiar to many, but he does not belong to the most popular composers of our time. Rachmaninoff’s widespread popularity can be observed among professional musicians as well as the public. In contrast, it is not impossible to meet a professional for whom Medtner’s music is unknown. This is not necessarily explained by disparities in talent and abilities but rather by differences in circumstances, opportunities, and personalities. In this study, I attempt to shed light on the reasons for the three composers’ contrasting popularity from the perspective of their life and work.

Rezumat. PRIETENIA UNOR MAEȘTRI CUNOSCUȚI ȘI UITAȚI NEMERITAT ÎN MUZICA PENTRU PIAN DIN RUSIA DE LA SFÂRȘITUL SECOLULUI AL XIX-LEA ȘI ÎNCEPUTUL SECOLULUI AL XX-LEA. VIAȚA ȘI OPERA LUI MEDTNER, RACHMANINOV ȘI SCRIABIN. În acest studiu, explorez viața și opera a trei pianiști și compozitori remarcabili de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea: Medtner, Rahmaninov și Scriabin, care nu au fost doar contemporani și colegi, ci și prieteni care s-au sprijinit reciproc. Toți trei au fost în mare măsură influențați de anii petrecuți la Conservatorul din Moscova, unde au devenit pianiști proeminenți și s-au arătat promițători pentru prima dată ca și compozitori. Au primit impulsuri similare și au putut învăța de la aceiași profesori. Ca element comun definitoriu în viața lor, au explorat și s-au străduit să combine tradițiile muzicale rusești și muzica clasică occidentală. În același timp, personalitățile lor diferite sunt evidente din muzica lor, astfel încât, în ciuda rădăcinilor lor comune, limbajul lor muzical individual este inconfundabil. Încă de la începutul carierei lor, era clar că, în ciuda elementelor comune, viețile și carierele lor au luat o direcție diferită. Toți trei și-au încercat norocul în străinătate, numai Scriabin s-a întors acasă pentru restul scurtei sale vieți. În plus, față de traseele lor de viață și limbajul muzical distinct, recunoașterea lor este foarte diferită. Numele lui Scriabin sună familiar pentru mulți, dar el nu face parte dintre cei mai populari compozitori ai timpului nostru. Popularitatea extinsă a lui Rahmaninov poate fi observată atât în rândul muzicienilor profesioniști, cât și în rândul publicului larg. În schimb, nu este imposibil să întâlnești un profesionist pentru care muzica lui Medtner să fie necunoscută. Acest lucru nu se explică neapărat prin deosebiri în ceea ce privește talentul și abilitățile, ci mai degrabă prin diferențe de circumstanțe, oportunități și personalități. În acest studiu, încerc să elucidez motivele popularității contrastante a celor trei compozitori din perspectiva vieții și operei lor.

Cuvinte cheie: compozitori ruși, muzica rusă, sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, Rahmaninov, Scriabin, Medtner

References

Maslova, Alexandra (é.n.): A század második felének orosz művészete (Russian art in the second half of the century).

Martyn, Barrie. Rachmaninoff: Composer, Pianist, Conductor. Routledge, London,1990.

Martyn, Barrie. Medtner: His Life and Music. Scolar Press, Aldershot, England, 1995. UK Scriabin Association (2021) http://www.scriabin-association.com/articles/ utolsó letöltés: 2021. 06. 20.

Pándi, Marianne. Hangversenykalauz - Zongoraművek (Concert Guide – Piano Pieces), Zeneműkiadó, Budapest, 1972.

Pándi, Marianne. Hangversenykalauz - Zenekari művek (Concert Guide – OrchestralPieces), Zeneműkiadó, Budapest, 1972.

Smith, Cahill. Why Medtner Matters. (2013). https://www.esm.rochester.edu/blog/2013/10/why-medtner-matters/ (last accessed: 15 June 2021)

Downloads

Published

2021-12-30

How to Cite

SZABÓ, E. (2021). FRIENDSHIP OF WELL-KNOWN AND UNDESERVEDLY FORGOTTEN MASTERS IN LATE 19TH AND EARLY 20th CENTURY RUSSIAN PIANO MUSIC. THE LIFE AND WORK OF MEDTNER, RACHMANINOFF, AND SCRIABIN. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Musica, 66(2), 123–132. https://doi.org/10.24193/subbmusica.2021.2.09

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.