SIGNIFICANT PERSONALITIES AS TURNING POINTS IN THE LIFE AND MUSIC OF JOHANNES BRAHMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbmusica.2022.1.05

Keywords:

Johannes Brahms, works, life, significant personalities, friends

Abstract

This paper aims to reveal the turning points in the life and work of German composer Johannes Brahms. These main events were influenced by certain figures of the epoch, whose encounters marked the artistic activity of Brahms. In explaining the reasons that lay behind the composition of a work, emotion is one of the most specific criteria. Personal experience becomes the indispensable condition of artistic creation and lays at the core of the creative impulse. The paper is structured according to the following four aspects: the first friends (together with Albert Dietrich and their mentor, Robert Schumann, Brahms contributed to the composition of the FAE Sonata for piano and violin, Julius Otto Grimm is the witness of Brahms’ love for Agathe von Siebold, while Julius Stockhausen emerges as the master of the Brahms lieder), the conductors who became the composer’s close friends and promoted his symphonies (Hermann Levi, Hans Richter, Hans von Bülow, the latter a genuine emissary of Brahms’s works, the author of the Three B syntagm – Bach, Beethoven, Brahms), the Viennese friends (the critic Eduard Hanslick, who characterized the works in Opp. 117-119 as genuine monologues and Joseph Hellmesberger, founder of the quartet name after him, with whom Brahms performed gems of the chamber music repertoire), and the confidants of Brahms, permanent figures in the life of the composer (the surgeon Theodor Billroth and Joseph Viktor Widmann, the author of the memoirs that revealed significant aspects of the composer’s life and works).

REZUMAT. RECONSTITUIREA IDENTITĂȚII BRAHMSIENE – PERSONALITĂȚI MARCANTE ÎN VIAȚA ȘI OPERA LUI BRAHMS. Prezentul articol face referire la principalele evenimente din viața și creația lui Johannes Brahms prin prezentarea personalităților care i-au marcat activitatea artistică. Criteriul definitoriu în alegerea motivelor unei opere este acela al emoției personale, experiența proprie devine condiție indispensabilă a creației artistice și stă la baza impulsului creator. Articolul vizează patru aspecte: Primii prieteni: împreună cu Albert Dietrich și cu al lor mentor, Robert Schumann, creează Sonata FAE pentru pian și vioară, Julius Otto Grimm, martorul iubirii pentru Agathe von Siebold și maestrul liedurilor brahmsiene, Julius Stockhausen. Se vor afirma prietenii dirijori, promotori ai erei simfonice brahmsiene: Hermann Levi, Hans Richter, Hans von Bülow – un adevărat emisar al creației brahmsiene, autorul sintagmei celor 3 B-uri (Bach, Beethoven, Brahms). Al treilea aspect prezintă prietenii vienezi, criticul Eduard Hanslick, cel care caracterizează opusurile 117-119 drept veritabile monologuri, Joseph Hellmesberger conducătorul renumitului cvartet cu același nume, cu care a interpretat bijuterii muzicale camerale. În final se conturează personalitățile celor doi confesatori, prezențe permanente în viața lui Brahms: chirurgul Theodor Billroth și Joseph Viktor Widmann, cel din urmă fiind autorul memoriilor care au scos la lumină multe aspecte revelatoare ale vieții și creației compozitorului.

Cuvinte cheie: viața și creația brahmsiană, personalități marcante, prieteni

References

Avins, Styra, Johannes Brahms: Life and Letters, Oxford University Press, 2004.

Dietrich, Albert; Widmann, J.V. Recollection of Johannes Brahms (1899), Kessinger Publishing, LLC, 2010.

Floros, Constantin, Johannes Brahms. „Free but Alone”, Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag der Wissenschaften; New edition 2010.

Gál, Hans, Johannes Brahms. Werk und Persönlichleit, Frankfurt am Main: Fischer Bücherei, 1961.

Goldmark, Karl, Erinnerungen aus meinem Leben, Viena/Berlin/Leipzig, 1922.

Gottlieb – Billroth, Otto, (Ed.) Billroth und Brahms im Briefwechsel, Berlin and Viena, 1935.

Henschel, George, Personal Recollection of Johannes Brahms, Andesite Press, 2015.

Joachim, Johannes and Moser, Andreas, (Eds.), Ed. Briefe von und an Joseph Joachim, Vol. 1, Berlin, 1911.

Kalbeck, Max, Neugierige Fragen eines wissensdurstigen Brahms Biographen.

Killian, Herbert, Gustav Mahler in den Erinnerungen von Natalie Bauer-Lechner, Hamburg, 1984.

Litzmann, Berthold, Clara Schumann. Ein Künstlerleben nach Tagbüchern und Briefen, 3 Vols., Leipzig, 1920.

Litzmann, Berthold, Clara Schumann – Johannes Brahms. Briefen aus den Jahren 1853-1896, 2 Vols., Leipzig, 1927.

Mason, Daniel Gregory, The Chamber Music of Brahms, The Macmillan company New York (1933).

May, Florence, The Life of Johannes Brahms. 2 Vols. University of Toronto Libraries, 1905.

Musgrave, Michael, The Cambridge Companion to Brahms, Cambridge University Press, 1999.

Niemann, Walter, Brahms, Leben und Schaffen, Berlin, 1920.

Ophüls, Gustav, Erinnerungen an Johannes Brahms, Berlin, 1921.

Rostand, Claude, Johannes Brahms, Fayard, 1990.

Specht, Richard, Johannes Brahms. Leben und Werk eines deutschen Meiters, Helleran, 1928.

Swafford Jan, Johannes Brahms: A Biography, Vintage, New York, 1999.

Ștefănescu, Ioana, Johannes Brahms, Editura Muzicală, București, 1982.

Ștefănescu, Ioana, O istorie a muzicii universale [A History of Universal Music], Vol. 3, Editura Fundației Culturale Române, București, 1998.

Widmann, Joseph Viktor, Johannes Brahms in Erinnerungen, Berlin, 1898.

Zbarcea, Veronica, Emisiuni: Portret de compozitor: Johannes Brahms [Broadcasts: A Composer’s Portrait: Johannes Brahms], CD8, CD14 & 15, Radio România Muzical, 2010.

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

SHWAN, S., & DRĂGULIN, S. (2022). SIGNIFICANT PERSONALITIES AS TURNING POINTS IN THE LIFE AND MUSIC OF JOHANNES BRAHMS. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Musica, 67(1), 57–70. https://doi.org/10.24193/subbmusica.2022.1.05

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.