Vocal Composition in Creating the Commedia dell’Arte Characters

Authors

  • Oana POCAN Assistant Professor: Faculty of Theatre and Film, Babeș-Bolyai University, Romania, email: oana.pocan@ubbcluj.ro

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbdrama.2023.1.10

Keywords:

acting, character, training, speech/language disorders, rhythm and fluency disorders, Commedia dell’Arte.

Abstract

The paper presents a possible approach to the construction of a comic character from both a vocal and a verbal point of view, by using various language disorders. For the scenic procedure of language composition, voice and pronunciation as well as rhythm and influence disorders can be important tools for students in their creating a comic character, since these techniques have a significant potential also outside the Commedia dell’Arte. Hence, conscious training and practice of speech/language disorders, such as dyslalia, as well as of rhythm and fluency disorders, develops and improves both the students’ voice usage abilities and their vocal creativity, so that they can manifest themselves artistically in a more expressive way.

References

Bodea Hațegan, Carolina. Tulburările de voce și vorbire. Evaluare și intervenție. Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană, 2013.

Bodea Hațegan, Carolina. Logopedia. Terapia tulburărilor de limbaj. Structuri deschise. București: Trei, 2016.

Chirilă, Mona. Figuri centrale în Commedia del’Arte. Cluj-Napoca: Editura Fundației pentru Studii Europene, 2010.

Cozma, Diana. Tehnici fundamentale de creație scenică. Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană, 2016.

Covătariu, Valeria. Cuvinte despre cuvânt. Târgu Mureș: Casa de Editură Mureș, 1996.

Esrig, David. Commedia dell’Arte. O istorie a spectacolului în imagini. București: Nemira, 2016.

Mărculescu, Olga. Commedia dell’Arte. București: Univers, 1984.

Mititiuc, Iolanda, Ana Maria Lăzărescu. Defectologie și logopedie. Iași: Editura Alfa, 2011.

Pandolfi, Vito. Istoria teatrului universal. Volumul 2. București: Meridiane, 1971.

Perruci, Andrea. Despre arta reprezentației dinainte gândite și despre improvizatie. Antologie. Traducere, prefață și note de Olga Mărculescu. București: Univers, 1982.

Rodenburg, Patsy. The Actor Speaks. Voice and the Performer. New York: Palgrave Macmillan, 2002.

Downloads

Published

2023-03-30

How to Cite

POCAN, O. (2023). Vocal Composition in Creating the Commedia dell’Arte Characters. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Dramatica, 68(1), 175–189. https://doi.org/10.24193/subbdrama.2023.1.10

Issue

Section

Miscellanea: Essays and Interviews

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.