BREATHING TECHNIQUES IN THE PARIS SINGING TREATISE ("MÉTHODE DE CHANT", PARIS, 1803)
DOI:
https://doi.org/10.24193/subbmusica.2021.2.16Keywords:
French singing school, natural breathingAbstract
This article tries to identify the breathing techniques proposed in the Paris Singing treatise, published in 1803. The method gives us the description of the respiratory movement practiced by singers before the institutionalization of knowledge according to scientific research. The aim of the French school was to produce a natural tone and to deliver beauty in the act of singing without physical limitations or excesses imposed on the body or voice. We found that the French school aims to respect the length of the sentences and this to the detriment of the quality of the sound emitted. Regarding the physiology of breathing, the method uses analogies with images that allow singers to imagine what is “hidden” in their body, and explain the functioning of different parts, according to the “tasks” assigned to them. The teachers of this method suggest to the practitioner not to think about breathing and uses the term natural breathing, as there is no difference between the breath needed to sing and the breath needed to speak. Their abstraction is that the performer does not think about breathing while speaking, so there is no need for a breathing-oriented thinking process even during singing.
Rezumat. TEHNICI DE RESPIRAȚIE DIN METODA DE CÂNTAT PUBLICATĂ LA PARIS LA 1803 (MÉTHODE DE CHANT, PARIS, 1803). Acest articol încearcă să identifice tehnicile de respirație propuse în tratatul publicat în 1803 la Paris. Metoda ne oferă descrierea mișcărilor respiratorii practicate de cântăreți înainte de instituționalizarea cunoștințelor conform cercetărilor științifice dedicate vocii. Scopul școlii franceze era de a produce un ton natural și de a oferi frumusețe în actul de a cânta fără limitări fizice sau excese impuse corpului sau vocii. Am constatat că școala franceză își propune să respecte lungimea propozițiilor sau frezelor și asta în detrimentul calității sunetului emis. În ceea ce privește fiziologia respirației, metoda folosește analogii cu imagini care permit cântăreților să-și imagineze ceea ce este „ascuns” în corpul lor și să explice funcționarea diferitelor părți anatomice în conformitate cu „sarcinile” care le sunt atribuite. Profesorii acestei metode sugerează practicantului să nu se gândească la respirație și folosesc termenul de respirație naturală, deoarece autorii consideră că nu există nici o diferență între respirația necesară pentru a cânta și respirația necesară pentru a vorbi. Abstracția lor este că interpretul nu se gândește la respirație în timp ce vorbește, deci nu este nevoie de un proces de gândire orientat spre respirație nici în timpul cântatului.
Cuvinte cheie: școala de canto franceză, respirația naturală.
References
Berard, Jean Antoine, L’Art du Chant, A Facsimile of the 1755 Paris ed., N.Y.: Bronde Brothers, 1755.
Boston, Jane, and Rena Cook, Breath in Action, The Art of Breath in Vocal and Holistic Practice, edited by Jessica Kingsley Publishers, London, 2009.
Lamperti, Francesco, The Art of Singing, New York: G. Schirmer, Inc., 1890.
Garcia, Manuel, A Complete Treatise of the Art of Singing: Complete and Unabridged, New York: Da Capo Press, 1975.
Garcia, Manuel, A Hints on Singing, London: Ascherberg, Hopwood & Crew, 1911.
Garcia, Manuel, A New Treatise on the Art of Singing, London: Cramer, 1870.
J.P. Martini, Mélopée moderne, ou l’art du chant, Paris, 1792.
Lamperti, Francesco, The Art of Singing, 2nd ed, Edited and translated by J. C. Griffith, New York: G, Schirmer, 1890.
Lamperti, Giovanni B., The Technics of Bel Canto, Translated by Theodore Baker, New York: G, Schirmer, 1905.
Mengozzi, Bernardo, Méthode de chant du Conservatoire de musique: contenant les principes du chant, des exercices pour la voix, des solfèges tirés des meilleurs ouvrages anciens et modernes et des airs dans tous les mouvements et les différens caractères, Paris: Impr. du Conservatoire de musique, 1804.
Miller, Richard, English, French, German and Italian Techniques of Singing: A Study in National Tonal Preferences and How They Relate to Functional Efficiency, Metuchen, New Jersey; Scarecrow Press, 1977.
Miller, Richard, National Schools of Singing: English, French, German, and Italian Techniques of Singing Revisited, Lanham, MD: Scarecrow Press, 1997 (ed II-a 2002).
Miller, Richard, Solutions for Singers: Tools for Performers and Teachers, Oxford: Oxford University Press, 2004.
Miller, Richard, The Structure of Singing: System and Art in Vocal Technique, Boston: Schirmer Cengage Learning, 1996.
Rameau, Jean-Philippe, Code de la Musique, New York: Broude Brothers, 1760.
Rodenburg, Patsy, The Actor Speaks, New York: Palgrave Macmillan, 2002.
Rodenburg, Patsy, The Right to Speak: Working with the Voice, Methuen, 1992.
Shakespeare, William, The Art of Singing, London, 1921.
Stark, James A, Bel Canto: A History of Vocal Pedagogy, Toronto: University of Toronto Press, 1999.
Titze, Ingo R, Principles of Voice Production, Second printing, National Center for voice and speech Iowa City, SUA, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Studia Universitatis Babeș-Bolyai Musica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.