THE HYPNOTIC GARDEN: REPETITION AND TRANCE IN SALVATORE SCIARRINO’S WORKS FOR FLUTE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbmusica.2022.1.20

Keywords:

Sciarrino, flute, contemporary music, repetition, persistence, musical figures

Abstract

Salvatore Sciarrino creates what could be described as an isolated, mysterious “sonic garden”: a ghostly world of sounds where the archetypal corporal processes, such as breathing or heartbeat, are transformed into music. His conceptual thinking – refreshing the musical perception, the ecological hearing, the persistence of repetition, the figures of music (formal archetypes that can be adapted to any kind of art) – as well as his very particular, non-traditional sound make Sciarrino’s music an incredibly rich world to explore. The flute seems to be his favourite instrument, due to its ability to incorporate so many corporeal noises of the performer (from voice to fingertips), becoming almost an extension of his body. The many and ingenious ways of applying repetition in his work, as well as the play with time length – taken to almost unbearable boundaries – make Salvatore Sciarrino one of the true explorers of musical trance today.

REZUMAT. GRĂDINA HIPNOTICĂ: REPETIȚIE ȘI TRANSĂ ÎN CREAȚIA PENTRU FLAUT A LUI SALVATORE SCIARRINO. Salvatore Sciarrino creează ceva ce ar putea fi descris ca o "grădină sonoră" izolată și misterioasă: o lume fantomatică de sunete în care procesele corporale arhetipale, precum respirația sau bătăile inimii, sunt transformate în muzică. Gândirea sa conceptuală - reîmprospătarea percepției muzicale, auzul ecologic, persistența repetiției, figurile muzicii (arhetipuri formale care pot fi adaptate la orice tip de artă) - precum și sonoritățile sale foarte speciale, netradiționale, fac din muzica lui Sciarrino o lume incredibil de bogată de explorat. Flautul pare a fi instrumentul său preferat, datorită capacității sale de a încorpora atât de multe zgomote corporale ale interpretului (de la voce la vârful degetelor), devenind aproape o extensie a corpului său. Numeroasele și ingenioasele modalități de aplicare a repetiției în lucrările sale, precum și jocul cu temporalitatea - dusă până la limite aproape insuportabile - îl fac pe Salvatore Sciarrino unul dintre adevărații exploratori ai transei muzicale de astăzi.

Cuvinte cheie: Sciarrino, flaut, muzică contemporană, repetiție, persistență, figuri muzicale

References

Giacco, Grazia. La notion de „figure” chez Salvatore Sciarrino [The Notion of “Figure” in Salvatore Sciarrino’s Works], L’Harmattan, Paris, 2001

Rotaru, Diana. “Transa recentă şi principiul repetiției în muzica nouă” [Recent Trance and the Repetition Principle in New Music]. PhD thesis completed in 2012 under the tutelage of Dan Dediu DHC at the National University of Music Bucharest, pp. 183-185

Sciarrino, Salvatore. L’Opera per flauto, vol. I, Ricordi, Milan, 1990

Sciarrino, Salvatore. Le figure della Musica, da Beethoven a oggi [Musical Figures from Beethoven through Today], Editura Ricordi, Milano, 1998.

Seeber, Martina. “Salvatore Sciarrino Orchestral Works”, sleeve notes for CD Salvatore Sciarrino – Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI, Tito Ceccherini, Rai Trade, KAIROS, 2008, no. 0012802KAI, pp. 10.

Vinai, Gianfranco Vinai. “Salvatore Sciarrino, l’invitation au silence”, in Résonance, Ircam/Centre Pompidou, Paris, May 1999, pp. 16-17.

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

ROTARU, D. (2022). THE HYPNOTIC GARDEN: REPETITION AND TRANCE IN SALVATORE SCIARRINO’S WORKS FOR FLUTE. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Musica, 67(1), 321–333. https://doi.org/10.24193/subbmusica.2022.1.20

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.