Study on Employee Satisfaction Within a Sport Organization

Authors

  • Maria Daniela MACRA-OȘORHEAN Faculty of Physical Education and Sport, Babeş-Bolyai University, Cluj-Napoca, Romania. https://orcid.org/0000-0001-8789-6329
  • Iosif SANDOR Faculty of Physical Education and Sport, Babeş-Bolyai University, Cluj-Napoca, Romania. https://orcid.org/0000-0003-2677-4568
  • Septimiu Vasile ORMENIȘAN Faculty of Physical Education and Sport, Babeş-Bolyai University, Cluj-Napoca, Romania. https://orcid.org/0000-0002-2867-6331
  • Vasile Roland BINDEA Faculty of Physical Education and Sport, Babeş-Bolyai University, Cluj-Napoca, Romania.
  • Velu-Sebastian BARTHA Faculty of Physical Education and Sport, Babeş-Bolyai University, Cluj-Napoca, Romania. *Corresponding author: barthavelu@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbeag.70(1).02

Keywords:

job satisfaction, sports organizations, employee motivation, workplace environment, career development

Abstract

Employee satisfaction plays a critical role in organizational success, particularly in sports institutions where performance expectations are high. Ensuring a positive work environment enhances motivation, retention, and overall productivity. This study focuses on assessing job satisfaction among coaches at Viitorul Cluj Football Academy by examining key workplace factors. Objectives: The primary objective of this study is to evaluate employee satisfaction levels and identify factors that influence both fulfillment and dissatisfaction. Specific areas analyzed include salary, promotion opportunities, supervision, fringe benefits, rewards, operating procedures, coworker relationships, nature of work, and communication. Materials and Methods: A quantitative research approach was employed using the Job Satisfaction Survey (JSS) developed by Paul E. Spector (1994). The study was conducted on 14 coaches, utilizing a 36-item questionnaire measuring nine subscales of job satisfaction. Responses were collected through a structured survey and analyzed using descriptive statistical methods. Results: Findings indicate that supervision, coworker relationships, nature of work, and communication are the most positively rated aspects, with 100% of respondents expressing satisfaction with their supervisors and 80% reporting enjoyment of their work. However, dissatisfaction was noted in salary (only 55% felt compensated), promotion opportunities (10% perceived limited growth), fringe benefits (25% dissatisfaction), and rewards (only 15% felt adequately rewarded). These results suggest a need for improvement in compensation structures and career development opportunities. Conclusions:
The study highlights the importance of strong leadership, positive team dynamics, and engaging job roles in fostering satisfaction. However, enhancing financial incentives, promotion transparency, and reward systems is essential for sustaining long-term employee motivation. Addressing these areas can contribute to a more engaged, committed, and high-performing workforce, benefiting both employees and the organization.

REZUMAT. Studiu privind satisfacția în activitatea antrenorilor din cadrul unei organizații sportive. Satisfacția angajaților joacă un rol primordial în succesul organizațional, în special în instituțiile sportive unde așteptările privind performanța sunt ridicate. Crearea unui mediu de lucru pozitiv contribuie la creșterea motivației și a randamentului. Acest studiu își propune să evalueze satisfacția în activitatea antrenorilor din cadrul Academiei de Fotbal Viitorul Cluj, analizând factorii determinanți ai acesteia. Obiective: Obiectivul principal al acestui studiu este de a evalua nivelul satisfacției angajaților și de a identifica factorii care influențează atât sentimentul de împlinire, cât și eventualele nemulțu­miri. Domeniile specifice analizate includ salarizarea, oportunitățile de promovare, supervizarea, beneficiile, recompensele, procedurile operaționale, relațiile cu colegii, natura muncii și comunicarea. Materiale și Metode: A fost utilizată o abordare cantitativă, prin aplicarea Chestionarului de Satisfacție în Muncă (JSS) dezvoltat de Paul E. Spector (1994). Studiul a inclus 14 antrenori, care au completat un chestionar de 36 de itemi, evaluând nouă subscale ale satisfacției profesionale. Răspunsurile au fost colectate printr-un sondaj structurat și analizate utilizând metode statistice descriptive. Rezultate: Rezultatele indică faptul că supervizarea, relațiile cu colegii, natura muncii și comunicarea sunt aspectele cel mai pozitiv evaluate, 100% dintre respondenți declarându-se mulțumiți de supervizorii lor și 80% exprimând satisfacție față de activitatea desfășurată. Totuși, au fost identificate nemulțumiri în ceea ce privește salarizarea (doar 55% consideră că sunt remunerați corect), oportunitățile de promovare (10% percep oportunitățile ca fiind limitate), beneficiile (25% sunt nemulțumiți) și recompensele (doar 15% consideră că sunt recompensați suficient). Aceste rezultate sugerează necesitatea îmbunătățirii structurilor de remunerare și dezvoltare a carierei. Concluzii: Studiul subliniază importanța unui management al resurelor umane eficient, a dinamicii pozitive în echipă și a unor sarcini de muncă motivante în menținerea satisfacției angajaților. Optimizarea beneficiilor salariale și implementarea unor sisteme de recompensare sunt necesare pentru asigurarea motivația și un climat pozitiv în cultura organizațională pe termen lung. Abordarea acestor aspecte va contribui la crearea unui mediu de lucru mai motivant, implicat și performant, cu beneficii atât pentru angajați, cât și pentru organizație.

Cuvinte-cheie: satisfacția, organizații sportive, motivația angajaților, mediul de lucru, dezvoltarea carierei

Article history: Received 2025 February 19; Revised 2025 March 26;
Accepted 2025 March 28;
Available online 2025.03.30; Available print 2025.05.30

References

Cooper, I., Heinsen, C., & Menges, C. (2018). Job Satisfaction: A Comparative Analysis of Intercollegiate Athletics Department Employees. Butler Journal of Undergraduate Research, 4(1), Article 4. https://digitalcommons.butler.edu/bjur/vol4/iss1/4/

Çakır, A., & Gözoğlu, Ö. F. (2019). The Effect of Perceived Institutional Reputation on Job Performance and Intention to Leave: A Study on Hospitality Businesses in Şanlıurfa. Harran Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(4), 46-71.

Çalışkan, A., & Pekkan, N. Ü. (2017). The Effect of Organizational Silence on Business Performance: The Mediating Role of Ethical Climate. Hasan Kalyoncu University, Journal of Turkish Social Sciences Studies, 2(1), 4.

Çalışkan, A., Turunç, Ö., & Mert, İ. S. (2019). The Mediating Role of Organizational Support in the Effect of Employee Empowerment on Job Performance. Toros University Journal of Social Sciences, 6(10), 1-21.

Guenzi, P., & Ruta, D. (2013). Leading teams: Tools and techniques for successful team leadership from the sports world. John Wiley & Sons.

Karaman, M., Yoldaş, A., & Kılıç, B. (2020). Investigation of the Effect of Organizational Exclusion on Job Performance and Intention to Leave. Journal of Selcuk University Vocational School of Social Sciences, 23(2), 479-496. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd. 683115

Lee, C., Lee, B., Choi, I., & Kim, J. (2023). Exploring Determinants of Job Satisfaction: A Comparison Between Survey and Review Data. Sage Open, 13(4). https://doi.org/10.1177/21582440231216528

Spector, P. E. (1985). Measurement of human service staff satisfaction: Development of the Job Satisfaction Survey. American Journal of Community Psychology, 13(6), 693–713. doi:10.1007/bf00929796

Downloads

Published

2025-03-30

How to Cite

MACRA-OȘORHEAN, M. D., SANDOR, I., ORMENIȘAN, S. V., BINDEA, V. R., & BARTHA, V.-S. (2025). Study on Employee Satisfaction Within a Sport Organization. Studia Universitatis Babeş-Bolyai Educatio Artis Gymnasticae, 70(1), 17–29. https://doi.org/10.24193/subbeag.70(1).02

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.