The Presence of Sports Games in the Lives of Middle School Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbeag.69(4).33

Keywords:

students, gymnasium, sports games

Abstract

Leisure time is a precious resource in our busy and stressful lives, and how we spend it can have a significant impact on our physical and mental health. One of the popular ways to make use of leisure time and promote an active lifestyle is through engaging in sports games. This research theme focuses on the observational study of participating in sports games during leisure time, examining their benefits and impact on individuals and society as a whole. Engaging in sports games during leisure time offers a range of physical and mental advantages. Physically, it helps maintain optimal health by improving cardiovascular endurance, muscle strength, and flexibility. The present study included a total of 227 individuals who responded affirmatively to participating in this research and completing the proposed questionnaire, students in the seventh and eighth grades. The results obtained indicate a significant preference for team sports compared to individual sports, highlighting the importance of interaction and collaboration in sports activities. Popular sports games among preadolescents include soccer, basketball, and volleyball, which can be practiced in an accessible manner and in various locations. A significant percentage of preadolescents do not engage in sports activities regularly or dedicate very little time to them, which may indicate a trend towards a sedentary lifestyle. Sustained efforts are needed to increase preadolescents’ awareness of the benefits of physical activity and sports games, as well as to promote more active involvement in these activities.

Prezența jocurilor sportive în viața elevilor de gimnaziu. Timpul liber este o resursă prețioasă în viața noastră agitată și stresantă, iar modul în care îl petrecem poate avea un impact semnificativ asupra sănătății noastre fizice și mentale. Una dintre modalitățile populare de a profita de timpul liber și de a promova un stil de viață activ este practicarea jocurilor sportive. Această temă de cercetare se concentrează asupra studiului constatativ al practicării jocurilor sportive în timpul liber, examinând beneficiile și impactul acestora asupra individului și societății în ansamblu. Practicarea jocurilor sportive în timpul liber oferă o serie de avantaje fizice și mentale. Din punct de vedere fizic, aceasta ajută la menținerea unei stări de sănătate optime, îmbunătățind rezistența cardiovasculară, forța musculară și flexibilitatea. În prezenta cercetare a fost cuprins un număr de 227 de persoane care au răspuns afirmativ în a lua parte la această cercetare și a completa chestionarul propus, elevi în clasele a VII-a și a VIII-a. Rezultatele obținute indică o preferință semnificativă pentru jocurile de echipă în comparație cu sporturile individuale, indicând importanța interacțiunii și colaborării în activitățile sportive. Jocurile sportive populare printre preadolescenți includ fotbalul, baschetul și voleiul, care pot fi practicate într-un mod accesibil și în diferite locații. Un procent semnificativ de preadolescenți nu practică activități sportive în mod regulat sau dedică foarte puțin timp acestora, ceea ce poate indica o tendință către un stil de viață sedentar. Este nevoie de eforturi susținute pentru a crește conștientizarea preadolescenților cu privire la beneficiile activității fizice și a jocurilor sportive, precum și pentru a promova o implicare mai activă în aceste activități. 

Cuvinte-cheie: elevi, gimnaziu, jocuri sportive

Article history: Received: 2024 November 07; Revised 2025 January 20; Accepted 2025 January 22; Available online: 2025 February 10; Available print: 2025 February 28

References

Bergeron, M. B. (2013). Youth sports in America: An overview. In D. Gould & M. R. Weiss (Eds.), Sport and Exercise Psychology: A Canadian Perspective (3rd ed., pp. 411-426). University of Windsor.

Cucui, G. G. (2020). Women’s football within the physical education and sports classes. Revista Românească pentru Educație Multidimensională, 12(4), 369-380. https://doi.org/10.18662/rrem/12.4/351

Cucui, G. G. (2019). Study on the level of motricity of children from rural secondary schools. In C. Ignătescu (Ed.), 11th LUMEN International Scientific Conference Communicative Action & Transdisciplinarity in the Ethical Society | CATES 2018 | 23-24 November 2018 | Targoviste, Romania (pp. 108-114). Iasi, Romania: LUMEN Proceedings. https://doi.org/10.18662/lumproc.103

Cucui, I. A., & Cucui, Gh. G. (2018). Analysis of the gymnasium students’ time partition on weekends. Gymnasium - Scientific Journal of Education, Sports, and Health, 19(2), 45-59.

Gould, D. (2019). Sport psychology: The basics. Routledge.

Corbin, C. B., & Pangrazi, R. P. (2015). Physical activity for children: A statement of guidelines. Reston, VA: American Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance.

Lucaciu, Gh. (2004). Activităţi recreative [Note de curs]. Facultatea de Educaţie Fizică şi Sport, Universitatea Oradea.

Tomaka, J. E., & Thompson, S. (2009). Stress, health, and well-being: Thriving in the 21st century. Wiley-Blackwell.

Downloads

Published

2025-02-10

How to Cite

CUCUI, G. G., & CUCUI, I. A. (2025). The Presence of Sports Games in the Lives of Middle School Students. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Educatio Artis Gymnasticae, 69(4), 105–112. https://doi.org/10.24193/subbeag.69(4).33

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.