CORRELATIVE STUDY BETWEEN THE FAIR PLAY DISPLAYED IN COMPETITIONS AND THE ATHLETES’ BEHAVIOUR
DOI:
https://doi.org/10.24193/subbeag.62(1).05Keywords:
Sport; fair play; competition; moral conduct; social integration.Abstract
Introduction. Fair play represents an ensemble of displayed moral qualities and attitudes, in order to perform sports activities in a climate favourable for sports performances, competition, supporters and athletes. Sport, by its purpose, represents the athletes’ capacity of winning honestly, by respecting their opponents, teammates, supporters, etc. Education in the spirit of fair play is done by the coach in collaboration with the athlete, based on the moral knowledge and values taught by family and school. The athletes with an adequate level of fair play displayed in trainings and competitions determine a proper behaviour and an easier social integration, starting from the observation that “well-raised persons” are significantly easier to accept than persons situated at the other extreme, from the perspective of behaviour in this case. The objective of our investigation consists of identifying the correlations between fair play in competitions and fair play displayed in the society. The research methods used within the study were the method of bibliographic study, the observation method, the survey method, (within which we applied the questionnaire for fair play) and the SPSS method of analysis and interpreting the results. Results and discussions. Results have demonstrated that the athletes displaying fair play behaviour in competitions have proper behaviour, by respecting the moral norms and values imposed by the society. Conclusions. The study confirms that fair play conduct is based on the moral dimension that must be controlled and learnt (as the case may be) in trainings, competitions and in social relationships outside arenas and gymnasiums. Thus, the athlete will represent a model for young people, for the future athletes, and he will integrate easily in the society, both while practicing sport and mostly after wrapping up the sports career and integrating in various fields of activity.
REZUMAT. Studiu corelativ dintre fair-play-ul manifestat în competiţii şi conduita sportivilor. Introducere. Fair-play-ul reprezintă un cumul de calităţi morale şi atitudini manifestate, în vederea desfăşurării activităţilor sportive într-un climat favorabil performanţelor sportive, competiţiei, suporterilor şi sportivilor. Sportul, în funcţie de finalitatea sa, reprezintă capacitatea sportivilor de a câștiga în mod cinstit, respectând adversarii, coechipierii, suporterii, etc. Educaţia în spiritul fair-play-ului se face de antrenor în colaborare cu sportivul, având la bază un fundament al cunoștințelor şi valorilor morale din familie şi din şcoală. Sportivii care deţin un nivel adecvat al fair-play-ului şi îl manifestă în competiţii şi antrenamente, determină o conduită adecvată şi o integrare socială mai bună şi mai facilă pentru acesta, plecând de la considerentul că „oamenii binecrescuți” sunt mult mai ușor de acceptat decât cei care se află la polul opus, din punct de vedere al conduitei în acest caz. Obiectivului investigaţiei noastre constă în identificarea corelaţiilor dintre fair-play în competiţii şi fair-play-ul manifestat în societate. Metodele de cercetare utilizate in cadrul studiului au fost metoda studiului bibliografic, metoda observației, metoda anchetei în cadrul căreia am aplicat chestionarul pentru fair-play şi metoda de analiza şi interpretare a rezultatelor (SPSS). Rezultate şi discuţii. În urma rezultatelor s-a demonstrat că sportivii care manifestă o conduită fair-play în competiţii, manifestă o conduită adecvată, respectând normele şi valorile morale impuse de societate. Concluzii. Studiul confirma că la baza unei conduite fair-play, sta o bună fundamentare a dimensiunii morale care trebuie să fie controlată şi învăţată (după caz) în antrenamente, competiţii şi în relaţiile sociale dinafara stadioanelor şi a sălilor de sport. Astfel, sportivul va reprezenta un model pentru tineri, pentru viitorii sportivi şi se va integra cu uşurinţă în societate, atât pe parcursul practicării sportului cât, mai ales după încheierea carierei sportive și integrare în diverse domenii de activitate.
Cuvinte cheie: Sport – fair-play – competiţie - conduită morală - integrare socială.
References
Grigoraş, I., Stan, L. (1994). Educaţia moral-civică (Formarea moralităţii şi civismului). In A., Neculau, T., Cozma (Eds). Psihopedagogie (p. 70), Iaşi: Spiru Haret.
Hans-Albrecht Pflasterer (2000). Olympisches Feuer, 6/2000, p. 30-31.
Herbart, J.H. (1976). Prelegeri pedagogice, Bucharest: Didactic.
Hubert, R. (1965). Traité de pédagogie générale, Paris: PUF.
Tüdös, Şt. (2000). Criterii psihologice în fundamentarea şi structurarea pregătirii sportive. Bucharest: Paideia.
Ţopescu, C. (2003). Fair play, p. 10, Bucharest: Humanitas.
William H. Willimon & Thomas H. Naylor (1995). The Abandoned Generation: Rethinking Higher Education (William B. Eerdmans).
www.fairplayinternational.org/start.
www.psihologie.esential.ro/links.
www.thesportjournal.org/2004Journal/Vol7No3/bohnstedtMiller.asp.
www.tigger.uic.edu/MoralEd/articles.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Studia Universitatis Babeș-Bolyai Educatio Artis Gymnasticae
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.