COMPARATIVE ASPECTS OF THE MAIN SKI SCHOOLS IN THE WORLD

Authors

  • Tudor BOGDAN ”Bogdan Vodă” University from Cluj Napoca, Faculty of Physical Education and Sport Baia Mare. tdbogdan@gmail.com
  • Lăcrimioara LAZĂR Secondary School ”Dr. Victor Babeș”, Baia Mare

Keywords:

ski, skiing pedagogy, skiing methodology, skiing skills, wedge, wedge turn

Abstract

Alpine skiing is one of the most practiced winter sports due to accessibility and attractiveness of which enjoys these sports nowadays. This situation has helped the development of tourism services, aligned ski areas, ski equipment and materials industry, and current guidelines and methodical sequence learning pedagogy of skiing, all putting in the spotlight client, the individual and his personal issues. We speak of an orientation towards the individual needs of each of us, in order to give us a greater psychological comfort, a general feeling of well (well-being). In this idea, both methodology and pedagogy of teaching and learning of skiing (because of this discipline sports talk here) was centered on the learner, existing, internationally, a tendency to uniformity of content learning skiing to the detriment of divergent opinions that were promoted by some ski schools in the world. For a better understanding of the phenomenon of learning ski, we present in a comparative manner, the conception of the main ski schools in the world. The main points of comparison are the teaching progression in ski, and the motor skills.

Aspecte comparative ale principalelor școli de schi din lume. Schiul alpin este unul dintre cele mai practicate sporturi de iarnă, datorită accesibilității și atractivității de care se bucură aceste discipline sportive în zilele noastre. La această situație a contribuit evoluția serviciilor din turism, arondate domeniilor schiabile, industria materialelor și echipamentelor de schi, dar și orientările actuale ale succesiunii metodice și pedagogiei învățării schiului, toate plasând în centrul atenției clientul, individul și aspectele sale personale. Vorbim de o orientare spre nevoile individuale a fiecăruia dintre noi, cu scopul de a ne oferii un confort psihologic sporit, o stare generală de bine (well being). În această idee, atât metodica cât și pedagogia predării-învățării schiului (pentru că de această disciplină sportivă vorbim aici) a fost centrată asupra celui care învață, existând, la nivel internațional, o tendință generală de uniformizare a conținutului învățării schiului, în detrimentul opiniilor divergente care erau promovate de anumite școli de schi din lume. Pentru o mai bună înțelegere a fenomenului învățării schiului, prezentăm, într-o manieră comparativă, concepția principalelor scoli de schi din lume. Principalele elemente de comparație sunt: succesiunea metodică a elementelor și procedeelor specifice schiului alpin, deprinderile motrice din schiul alpin etc.

Cuvinte cheie: Schi, pedagogia schiului, metodica schiului, deprinderi motrice, plug

References

Bogdan Tudor, L. L. (2011). Schi alpin pentru copii. Cluj-Napoca: Risoprint.

British Association of Snowsport Instructors (BASI). (2011). Alpine manual (ed. 2). Grantown-on-Spey: British Association of Snowsport Instructors.

Canadian Ski Instructor Alliance (CSIA). (2011). Canadian Ski Teaching. Quebec: Ville ST. Raurent.

Chris, F. (2011). Total skiing. Champaign, Il: Human Kinetics.

Deutscher Skilehrerverband (DSLV). (2012). Skifahren einfach - Der DSVL Lehrplan. Munchen: Blv Buchverlag Gmbh.

Deutscher Skiverband (DSV). (2012). Offizieler DSV-Lehrplan - Ski Alpin. Stuttgart: Pietsch.

Deutscher Verband für das Skilehrwesen e.V., Interski Deutschland . (2011). Ski-Lehrplan praxis. Stuttgart: Pietsch.

Österreichischer Skischule (ÖSV). (2011). Snowsport Austria. Purkersdorf: Brüder Hollinek.

Professional Ski Instructors of America (PSIA). (2007). Alpine Technical Manual - Skiing and Teaching Skiils (ed. second ). Lakewood, Colorado: American Snowsports Education Association Education Foundation.

Swiss Snowsports Association (SSSA). (2010). Ski. Luzern: UD Print AG.

Downloads

Published

2015-06-30

How to Cite

BOGDAN, T., & LAZĂR, L. (2015). COMPARATIVE ASPECTS OF THE MAIN SKI SCHOOLS IN THE WORLD. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Educatio Artis Gymnasticae, 60(2), 47–56. Retrieved from https://studia.reviste.ubbcluj.ro/index.php/subbeducatio/article/view/4736

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.