LE NUOVE TECNOLOGIE AL SERVIZIO DELLA GLOTTODIDATTICA: RISORSE “ONLINE” PER L’INSEGNAMENTO-APPRENDIMENTO DELLA LINGUA-CULTURA FRANCESE

Authors

  • Paola APPETITO Università degli Studi di Roma Tor Vergata. E-mail: paola.appetito@uniroma2.it

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbphilo.2018.3.19

Keywords:

foreign language didactics, Internet and French teaching, online teaching resources, French as a foreign language

Abstract

New technologies in the service of foreign language teaching: Online resources for teaching-learning of French language-culture. The teaching-learning of foreign languages represents one of the fields in which new multimedia technologies applied to didactics can best show their potential: the use of online tools (applications, platforms, sites, blogs, etc.) in foreign language classes not only represents a motivating and effective way to bring the subject closer to students, but also - and above all -  allows a constant contact with spoken language through audio and video; the use of digital resources offers students the opportunity to constantly practise and improve their school or self-study language competencies. This research provides a well-thought-out overview of all the tools now available for teaching French as a foreign language (FLE) and is intended for the use of teachers and students.

Rezumat. Noile tehnologii în serviciul glotodidacticii: Resurse online pentru predarea-învățarea limbii-culturii franceze. Predarea, ca și învățarea, limbilor străine, este unul din domeniile în care se dezvăluie cel mai bine potențialul noilor tehnologii multimedia aplicabile în învățământ; utilizarea instrumentelor online (aplicații, platforme, site-uri, bloguri etc.) în clasa de limbi străine nu este doar un mijloc motivant și eficient de a aduce studenții mai aproape de subiect, ci și, mai presus de toate, un mijloc de a le permite un contact permanent cu limba vie, prin mijloace audio și video; utilizarea tehnologiei digitale oferă studenților posibilitatea de a practica limba achiziționată, în mod constant, și de a-și îmbunătăți competențele lingvistice în școală sau în situații de auto-învățare. Această cercetare aduce o scurtă prezentare a instrumentelor disponibile în prezent pe web pentru predarea limbii franceze ca limbă străină (FLE), a acelor instrumente ce sunt utilizate de către profesori și studenți.

Cuvinte cheie: didactica limbilor, internet și didactică a limbii franceze, resurse didactice online, FLE

Author Biography

Paola APPETITO, Università degli Studi di Roma Tor Vergata. E-mail: paola.appetito@uniroma2.it

Paola Appetito insegna Lingua Francese nella Scuola secondaria e presso il corso di Laurea LINFO - Lingue nella società dell’informazione dell’Università degli Studi di Roma Tor Vergata, Ha conseguito un Dottorato di ricerca in Studi Romanzi sul linguaggio pubblicitario e si è specializzata nell’ambito della glottodidattica, della didattica del francese, del linguaggio dei media e delle nuove tecnologie. E-mail: paola.appetito@uniroma2.it

References

Amadieu F., Tricot A., Apprendre avec le numérique. Mythes et réalités, Retz, 2014.

Balboni P., Le sfide di Babele. Insegnare le lingue nelle società complesse, Utet Università, 2015 (2002).

Beacco J.C., L’approche par compétences dans l’enseignement des langues : enseigner à partir du Cadre européen commun de référence pour les langues, Les Éditions Didier, 2007.

Betti S., Garelli P., Nuove tecnologie e insegnamento delle lingue straniere, Franco Angeli Edizioni, 2010.

Bonaiuti G., Calvani A., Menichetti L., Vivanet G., Le tecnologie educative, Carocci, 2017.

Calvani A., Fini A., Ranieri M., La competenza digitale nella scuola, Erickson, 2010.

Cecchinato G., Papa R., Flipped Classroom. Un nuovo modo di insegnare e apprendere, Utet Università, 2016.

Caon F., Serraggiotto G., (a cura di), Tecnologia e didattica delle lingue. Teorie, risorse, sperimentazioni, Utet, 2012.

Conseil de l’Europe, Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Les Éditions Didier, Paris, 2001.

Dominé Gh., Les TICE en classe, mode d’emploi, ESF Sciences Humaines, 2017.

Dominici M., Il digitale e la scuola italiana. Modelli, strumenti, editori, Ledizioni, 2015.

Ferri P., Nativi digitali, Mondadori, 2011.

Ferri P., La scuola 2.0. Verso una didattica aumentata dalle tecnologie, Spaggiari, 2013.

Jenkins H., Culture Partecipative e competenze digitali. Media education per il XXI secolo, a cura di Ferri P., Marinelli A., Guerini, 2010.

Mangenot F., Louveau E., Internet et la classe de langue, Clé International, 2006.

Mezzadri M., Multimedialità e apprendimento delle lingue straniere, Indire, 2005.

Ollivier Ch., Puren L., Le web 2.0 en classe de langue. Une réflexion théorique et des activités pratiques pour faire le point, Editions Maison des Langues, 2011.

Porcelli G., Dolci R., Multimedialità e insegnamenti linguistici. UTET, 1999.

Ranieri M., Manca S., I social network nell’educazione. Basi teoriche, modelli applicativi e linee guida, Erickson, 2013.

Sitografia

http://www.istruzione.it/scuola_digitale/

http://www.scuola-digitale.it/

http://www.competenzechiave.eu/

http://www.cittadinanzadigitale.eu/

http://eduscol.education.fr/

http://ecolenumerique.education.gouv.fr/

https://www.institutfrancais.it/fr

https://www.reseau-canope.fr/

http://www.francparler-oif.org/

http://www.cafepedagogique.net/

http://lewebpedagogique.com/blog/tag/fle/

http://tenseignes-tu.com/

https://agi.to/

https://outilstice.com/

https://francaisetnumerique.wordpress.com/

https://insegnantiduepuntozero.wordpress.com/

http://www.educationduepuntozero.it

http://www.didatticare.it/

http://www.cremit.it/

http://www.tv5monde.com/

https://savoirs.rfi.fr/

http://www.ciep.fr/

http://www.leplaisirdapprendre.com

http://www.bonjourdefrance.com/

http://www.babel-web.eu/

Downloads

Published

2018-09-30

How to Cite

APPETITO, P. (2018). LE NUOVE TECNOLOGIE AL SERVIZIO DELLA GLOTTODIDATTICA: RISORSE “ONLINE” PER L’INSEGNAMENTO-APPRENDIMENTO DELLA LINGUA-CULTURA FRANCESE. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Philologia, 63(3), 227–240. https://doi.org/10.24193/subbphilo.2018.3.19

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.