TRACES OF ZEN BUDDHISM WITHIN JAPANESE CALLIGRAPHY – A CULTURAL SEMIOTIC PERSPECTIVE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbphilo.2020.1.05

Keywords:

shodō, Japanese calligraphy, Zen, Buddhism, calligraphy, cultural semiotics, Japanese studies, kanji

Abstract

Traces of Zen Buddhism Within Japanese Calligraphy – a Cultural Semiotic Perspective. This article showcases the Japanese art of calligraphy –shodō– through its close link to Zen Buddhism. The comparison between shodō and Zen spirituality and philosophy is done within the cultural semiotics framework, showcasing the common ground between the two, rather than the differences, thus revealing the meaning of shodō within the Japanese cultural context. In order to reflect this relationship, the article presents the fundamentals of shodō, its influence and role within the Japanese society, carefully building into the connection between Zen philosophy and the practices of shodō. Ultimately, the theoretical constructs are demonstrated by analyzing 3 calligraphic works created by Rodica Frențiu, pinpointing the similarities between Japanese calligraphy and Zen Buddhism.

Rezumat. Urme ale budismului Zen în caligrafia japoneză – o perspectivă a semioticii culturale. Articolul reliefează caligrafia japoneză ca artă – shodō – prin legătura strânsă pe care aceasta o are cu budismul Zen. Comparația dintre shodō și religia-filozofie Zen este realizată prin prisma semioticii culturale, evidențiind elementele comune dintre cele două, mai degrabă decât ceea ce le diferențiază, arătând astfel semnificația caligrafiei în contextul cultural japonez. Pentru a putea reflecta această legătură, articolul prezintă elementele fundamentale shodō, influența acestei arte și rolul ei în societate, ajungând treptat la legătura dintre filozofia Zen și practica shodō. În cele din urmă, cadrul teoretic este demonstrat prin analiza a 3 caligrame create de Rodica Frențiu, subliniind similaritățile dintre caligrafia japoneză și budismul Zen.

Cuvinte-cheie: shodō, caligrafie japoneză, Zen, budism, caligrafie, semiotică culturală, studii japoneze, kanji.

Author Biography

Ioana-Ciliana TUDORICĂ, Babeș-Bolyai University Cluj-Napoca, Romania. Email: ciliana.tudorica@gmail.com

Tudorică Ioana-Ciliana is a PhD student of the Doctoral School of Linguistic and Literary Studies (coordinator: Prof. univ. dr. habil. Rodica Frențiu), Babeș-Bolyai University, member of the Sembazuru Centre for Japanese Studies, and copywriter. Presently, her research focuses on Japanese calligraphy – shodō – and its particularities, analyzed from a cultural semiotic perspective. E-mail: ciliana.tudorica@lett.ubbcluj.ro,  ciliana.tudorica@gmail.com

References

Bunyū, Kusumoto. 1982. Zengo Nyūmon, An Introduction to Zen Words and Phrases. Translated by Michael D. Ruymar. Tokyo: Daihōrin-kaku Co. Ltd.

Deshimaru, Taisen. 2016. Zen și viața cotidiană. 3rd ed. București: Herald.

Frențiu, Rodica. 2018. Hitori sumo o toru: 301 expresii idiomatice japoneze. Cluj-Napoca: Argonaut.

Frențiu, Rodica. 2017. Limbajul poetic – act creator și actualitate culturală. Modelul cultural japonez. Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană.

Juniper, Andrew. 2003. Wabi Sabi: The Japanese Art of Impermanence. United States of America: Tuttle Publishing.

Kenkō. 2015. Tsurezuregusa. Însemnări din ceasuri de zăbavă. Eseuri budiste. București: Humanitas.

Murase, Miyeko. 2002. The written image. New York: The Metropolitan Museum of Art.

Nukariya, Kaiten. 2014. Istoria Zenului. București: Herald.

Sato, Shozo. 2013. Shodo. The Quiet Art of Japanese Zen Calligraphy. United States of America: Tuttle Publishing.

Shikibu, Murasaki. 1992. The Tale of Genji. United States of America: Everyman’s Library.

Simu, Octavian. 2004. Civilizația japoneză tradițională. București: SAECULUM I.O.

Suzuki, Yuuko. 2016. An Introduction to Japanese Calligraphy. Lower Valley Road: Schiffwe Publishing Ltd.

Tingyou, Chen. 2003. Chinese Calligraphy. China: China Intercontinental Press.

Uspenskij, B. A., V. V. Ivanov, V. N. Toporov, A. M. Pjatigorskij, Ju. M. Lotman. 1998 [1973]. “Theses on the Semiotic Study of Cultures (As Applied to Slavic Texts)”. In Theses on the semiotic study of cultures, ed. Ülle Pärli, translated by Silvi Salupere, 33-60. Tartu: University of Tartu.

Downloads

Published

2020-03-20

How to Cite

TUDORICĂ, I.-C. (2020). TRACES OF ZEN BUDDHISM WITHIN JAPANESE CALLIGRAPHY – A CULTURAL SEMIOTIC PERSPECTIVE. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Philologia, 65(1), 73–84. https://doi.org/10.24193/subbphilo.2020.1.05

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.