A Pastime for the Emotions. Different Approaches to Interpreting Private Photo Albums
DOI:
https://doi.org/10.24193/subbhist.2025.sp.iss.1.10Keywords:
album research, feminist art, photography, TransylvaniaAbstract
From the 1980s onward, with the rise of feminist art history, a new type of discourse emerged in art history that enabled the exploration of family and private imagery while legitimizing research on topics within a broader socio-historical context. Although these concepts had surfaced earlier, feminist art historians were pivotal in highlighting the links between gender constructs and artistic works, including their interpretation and legacy. Consequently, research into the social aspects of art and creation began to gain momentum in the 1980s and 1990s, and the practical application of these findings expanded in the twenty-first century. By the 2000s, museum, archiving, and collecting practices increasingly began to focus on female artists and art related to women. My interest in feminist art history research led me to engage with its concepts and perspectives, making their use essential for me.
Rezumat: Începând cu anii 1980, odată cu apariția istoriei artei feministe, a apărut un nou tip de discurs în istoria artei, care a permis explorarea imaginii familiei și a vieții private, legitimând în același timp cercetarea unor teme într-un context socio-istoric mai larg. Deși aceste concepte apăruseră mai devreme, istoricii feminiști de artă au jucat un rol esențial în evidențierea legăturilor dintre construcțiile de gen și operele artistice, inclusiv interpretarea și moștenirea acestora. În consecință, cercetarea aspectelor sociale ale artei și creației a început să câștige avânt în anii 1980 și 1990, iar aplicarea practică a acestor descoperiri s-a extins în secolul XXI. Până în anii 2000, practicile muzeale, de arhivare și colecționare au început să se concentreze din ce în ce mai mult pe artistele femei și pe arta legată de femei. Interesul meu pentru cercetarea istoriei artei feministe m-a determinat să mă implic în conceptele și perspectivele sale, făcând utilizarea lor esențială pentru mine.
Cuvinte cheie: analiză de album; artă feministă; fotografie; Transilvania.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Studia Universitatis Babeș-Bolyai Historia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.