Genitalia sibi devinxit

Authors

  • Iulian MOGA Alexandru Ioan Cuza University, Iaşi, Romania. Email: moga.iulian@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbhist.2024.2.02

Keywords:

Elagabalus, depravity, ritual emasculation, Bassiani, circumcision

Abstract

Issued from a rather insignificant Oriental sacerdotal dynasty of a semi-nomadic ancestry, Elagabalus seemed unfit to rule an Empire whose imagery of power and religious traditions varied considerably from those deeply embedded into the minds of his people of origin. His typical conduct, even if seen immoral, pervert, depraved, etc. could be perceivable through the perspective of a well-defined cultural Eastern legacy. It was not for the first time when the Romans encountered and coped with Oriental cults and customs on their soil, due to their having adopted the Idaean Mother along with her own chorus cinaedorum that dissuaded poets like Juvenal. But to fully support an Oriental-type sovereign trying to replace values of their own, that was hardly bearable.

 

Rezumat: Provenit dintr-o dinastie sacerdotală orientală mai degrabă modestă, cu o ascendență semi-nomadă, Elagabalus părea nepotrivit să conducă un Imperiu ale cărui imagini ale puterii și tradiții religioase se deosebeau considerabil de cele adânc înrădăcinate în mentalitățile poporului său de origine. Comportamentul său tipic, chiar dacă era considerat imoral, pervers, depravat etc., ar putea fi perceput prin perspectiva unei moșteniri culturale orientale bine conturate. Nu era pentru prima dată când romanii aveau de-a face cu astfel de culte și trebuiau să facă față și obiceiurilor orientale pe teritoriul lor, dat fiind faptul că o adoptaseră deja pe Mama Ideană împreună cu propriul ei chorus cinaedorum, fapt care i-a dezamăgit pe unii poeți precum Iuvenal. Dar să susțină pe deplin un suveran de tip oriental care încerca să le înlocuiască propriile valori cele ale sale, deja era un lucru greu de suportat.

Cuvinte-cheie: Elagabalus, depravare, emasculare rituală, Bassiani, circumcizie

References

Barrett 1977, A. A. Barrett, Sohaemus, King of Emesa and Sophene, AJA 98.2, 1977, 153-159.

Berrens 2004, S. Berrens, Sonnenkult und Kaisertum von den Severern bis zu Constantin I. (193-337 n. Chr.), Stuttgart 2004.

Le Bihan 2015, A. Le Bihan, Rites et identité religieuse en Syrie romaine, in Zeugma VI. La Syrie romaine. Permanences et transferts culturels, Lyon 2015, 55-74.

Butcher 2003, K. Butcher, Roman Syria and the Near East, London 2003.

Frey 1989, M. Frey, Untersuchungen zur Religion und zur Religionspolitik des Kaisers Elagabal, Stuttgart 1989.

Furtado 2020, M. Furtado, Em torno do principado de Severo Alexandre : a senatorialização da imagem do príncipe e o campo de Marte, Cadmio 18, 2020, 193-215.

Gariboldi 2008, A. Gariboldi, Elagabalo e il culto della pietra di Emesa: a proposito dei culti orientali nell’impero Romano, HIRAM 4, 2008, 9-30.

Gariboldi 2013, A. Gariboldi, Elagabalo Invictus Sacerdos: L’ imperatore fanciullo e la centralizzazione del sacro attraverso lo specchio delle monete, in: E. C. De Sena (ed.), The Roman Empire during the Severan Dynasty: case studies in history, art, architecture, economy and literature (American Journal of Ancient History 6-8, 2007-2009), Piscataway N. J. 2013, 515-539.

Hammond 1973, Ph. C. Hammond, The Nabataeans: Their History, Culture and Archaeology, Gothenburg 1973.

Handy 2009, M. Handy, Die Severer und das Heer, Berlin 2009.

Herodian, Herodian in Two Volumes, II (Books V-VIII), ed. C. R. Whittaker, London – Cambridge, Mass. 1970.

Konrad 2017, M. Konrad, The Client Kings of Emesa: A Study of Local Identities in the Roman East, Syria 94, 2017, 261-295.

Kunst 2015, Chr. Kunst, Tod auf der Latrine — Zum Ende von Caracalla und Elagabal, in B. Ego, U. Mittmann, Conceptions of the Human in Biblical, Early Jewish, greco-Roman and Egyptian Literature, Berlin – Boston 2015, 313-331.

Levick 2007, B. Levick, Julia Domna. Syrian Empress, London – NewYork 2007.

Pietrzykowski 1986, M. Pietrzykowski, Die Religionspolitik des Kaisers Elagabal, in ANRW, II, 16.3, 1986, 1806-1825.

Rowan 2012, C. Rowan, Under Divine Auspices. Divine Ideology and the Visualisation of Imperial Power in the Severan Period, Cambridge – New York 2012.

Sánchez Sánchez 2018, J. I. Sánchez Sánchez, El Gabal en Roma. Convulsión social e inestabilidad política, Revista Historia Autónoma 12, 2018, 43-60.

Sánchez Sánchez 2020, J. I. Sánchez Sánchez, Los no romanos en la obra de Herodiano; prejuicios y estereotipos étnicos, in G. Bravo, E. Sánchez Medina (eds.), Percepciones romanas del otro, Salamanca 2020, 237-265.

HA, The Scriptores Historiae Augustae, II, ed. D. Magie, Cambridge, Mass. - London 1993.

Silva 2018, S. C. Silva, Uma mulher síria como imperatriz romana: considerações sobre elementos do poder e da identidade cultural de Júlia Domna (século III EC), Hélade 4.1., 2018, 32-55.

Sullivan 1978, R. D. Sullivan, The Dynasty of Emesa, in ANRW, II.8, 1978, 198-219.

Vanoyeke 1993, V. Vanoyeke, Les Sévères. Une dynastie maudite, Paris 1993.

Young 2003, G. K. Young, Emesa and Baalbek: Where is the Temple of Elahagabal?, Levant 35, 2003, 159-62.

Downloads

Published

2025-05-22

How to Cite

MOGA, I. (2025). Genitalia sibi devinxit. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Historia, 69(2), 19–28. https://doi.org/10.24193/subbhist.2024.2.02

Issue

Section

Articles