Role of the Educational Manager in High Schools in Cluj-Napoca as Centres of Excellence in the Local Community

Authors

  • Remus VĂIDĂHĂZAN Faculty of Psychology and Science of Education, Babeş-Bolyai University, Cluj-Napoca, Romania. *Corresponding author: remus.vaidahazan@ubbcluj.ro https://orcid.org/0009-0002-5596-9305
  • Iulia JULEAN Faculty of Physical Education and Sport, Babeş-Bolyai University, Cluj-Napoca, Romania
  • Velu-Sebastian BARTHA Faculty of Psychology and Science of Education, Babeş-Bolyai University, Cluj-Napoca, Romania
  • Ancuța NUȚ Faculty of Physical Education and Sport, Babeş-Bolyai University, Cluj-Napoca, Romania https://orcid.org/0000-0001-5037-2812

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbeag.70(2).14

Keywords:

management, leadership, community, key competences, future of education

Abstract

The Role of the Educational Manager in High Schools in Cluj-Napoca as Centers of Excellence in the Local Community. Educational management oversees the education system to ensure an effective learning environment by planning, organizing, coordinating, and controlling activities such as leading staff, managing resources, implementing policies, and engaging with the community. Educational leaders develop strategies to enhance programs and services, aiming to produce competent graduates ready for the workforce and significant societal roles, thereby improving the overall education system. Objective: This study explores high schools’ vision and mission, the educational manager’s role in shaping future competencies, and the strengths each institution promotes. It also examines the importance of parental involvement in education. The findings provide insights into strategic educational leadership and its impact on student development and institutional excellence. Materials and Methods: This study involved 10 directors (educational managers) selected from a total of 26 high schools in Cluj-Napoca. The data collection method chosen was structured interviews conducted based on a personal data processing agreement. The study was conducted from February to April 2023. Results: Highlighting the role of high schools as centers of excellence in the local community, this investigation can contribute to strengthening the connection between educational institutions and the surrounding community. It can promote collaboration, parental involvement, and community engagement in supporting and developing high schools. The results and conclusions of the investigation can provide valuable information for the development of educational policies at the local or regional level. They can serve as a foundation for the development of strategies and measures to support the development of high schools as centers of excellence and improve the quality of education. Conclusion: This investigation contributes to the field of education research by providing new knowledge and understanding of the role of the educational manager in high schools in Cluj-Napoca. It can inspire and stimulate further research and studies in the field of educational management and excellence in education.

REZUMAT. Rolul managerului educațional în liceele din Cluj-Napoca ca centre de excelență în comunitatea locală. Managementul educațional supraveghează sistemul educațional pentru a asigura un mediu de învățare eficient prin planificarea, organizarea, coordonarea și controlul activităților precum conducerea personalului, gestionarea resurselor, implementarea politicilor și implicarea comunității. Liderii educaționali dezvoltă strategii pentru a îmbunătăți programele și serviciile, având ca scop formarea de absolvenți competenți, pregătiți pentru forța de muncă și roluri semnificative în societate, îmbunătățind astfel sistemul educațional în ansamblu. Obiective: Acest studiu investighează rolul managerului educațional în liceele din Cluj-Napoca pentru a le integra ca centre de excelență în comunitatea locală. Materiale și metode: Acest studiu a implicat 10 manageri educaționali selectați dintr-un total de 26 de licee din Cluj-Napoca. Metoda de colectare a datelor aleasă a fost interviurile structurate, desfășurate pe baza unui acord de prelucrare a datelor personale. Studiul a fost realizat în perioada februarie-aprilie 2023. Rezultate: Prin evidențierea rolului liceelor ca centre de excelență în comunitatea locală, această investigație poate contribui la întărirea legăturii dintre instituțiile educaționale și comunitatea înconjurătoare. Poate promova colaborarea, implicarea părinților și angajamentul comunității în sprijinirea și dezvoltarea liceelor. Rezultatele și concluziile investigației pot oferi informații valoroase pentru dezvoltarea politicilor educaționale la nivel local sau regional. Ele pot servi drept bază pentru dezvoltarea strategiilor și măsurilor de sprijinire a dezvoltării liceelor ca centre de excelență și pentru îmbunătățirea calității educației. Concluzie: Această investigație contribuie la domeniul cercetării în educație, oferind noi cunoștințe și înțelegere a rolului managerului educațional în liceele din Cluj-Napoca. Poate inspira și stimula cercetări și studii ulterioare în domeniul managementului educațional și al excelenței în educație.

Cuvinte-cheie: management, leadership, comunitate, competențe cheie, viitorul educației

Article history: Received 2025 April 03.; Revised 2025 June 30; Accepted 2025 July 04; Available online 2025 July 30; Available print 2025 August 30

References

ACT Government Education (2019). The future of education: an ACT education strategy for the next ten years. https://WWW.par1iament.act.gov.au/__data/assets/pdf_fi1e/0003/1239231/The-Future-Of-Education-An-ACT-education-strategy-for-the-next-ten-years.pdf.

Amanchukwu, R. N., Stanley, G. J., & Ololube, N. R. (2015). A review of leadership theories, principles and styles and their relevance to educational management. Management, 5(1), 6–14. https://doi.org/10.5923/j.mm.20150501.02.

Fayol, H. (2016). General and Industrial Management. Ravenio Books.

Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (2018). Recomandarea consiliului din 22 mai 2018 privind competențele cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții (2018/C 189/01). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN.

Kerr, S.T. (2003). The Nature of School Leadership: Global Practice Perspectives. Routledge.

Ministerul Educației Naționale (2019). Educația ne unește: Viziunea asupra viitorului educației în România, https://www.edu.ro/sites/default/fi1es/Educatia.pdf.

Monitorul Oficial. (2021). ORDIN nr. 3239 din 5 februarie 2021 privind aprobarea documentului de politici_educaționale. Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului national. Cadrul de referință al Curriculumului național. https://nou.siphd.ro/f/2021/00000037282.pdf.

OECD (2022). Building the future of education [Brochure] https://www.oecd.org/education/future-of-education-brochure.pdf.

Popa, M., Salanță, I. I. & Lungescu, D. (2013). Management: concepte, tehnici, abilități. Presa Universitară Clujană.

Sallis, E. (2002). Total quality management in education (3rd ed.). Kogan Page; Stylus Pub.

Sridhar, G (2021). Personalized learning is the future of education. https://www.highereducationdigest.com/personalized-learning-is-the-future-of-education/.

Țoca, I. (2002). Managementul educațional. Editura Didactică și Pedagogică.

Valamis (2023, March 21). Personalized learning: plan, benefits, examples [guide]. Valamis. https://www.valamis.com/hub/personalized-learning.

Downloads

Published

2025-07-30

How to Cite

VĂIDĂHĂZAN, R., JULEAN, I., BARTHA, V.-S., & NUȚ, A. (2025). Role of the Educational Manager in High Schools in Cluj-Napoca as Centres of Excellence in the Local Community. Studia Universitatis Babeş-Bolyai Educatio Artis Gymnasticae, 70(2), 73–84. https://doi.org/10.24193/subbeag.70(2).14

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.