BENEFICIAL ASPECTS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE TRAINING PROCESS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT SPECIALISTS
DOI:
https://doi.org/10.24193/subbeag.68(4).30Keywords:
Benefit, computer, digital competence, physical education, professional training, sport, student, information and communication technologiesAbstract
This article addresses the issue of both the need for information and communication technologies (ICT) in the process of training specialists in the field of physical education and sport, as well as their beneficial aspects within the given process. The analysis of bibliographic sources on the issue addressed allows us to ascertain the role of information and communication technologies from the point of view of the professional training of the profile specialist. The use of technologies in the instructive-educational process contributes to the development for students of the skills required by modern society, focusing the educational process on the student, who in turn becomes the subject of the educational process. Information and communication technologies provide instant access to information, which is why its presence in the teaching process is so important. The implementation of technologies also creates differentiated instructional pathways to meet the unique needs of students as individual learners. The personnel involved in the didactic process must possess, in addition to the theoretical and practical knowledge related to the discipline studied, also skills in the use of information technologies. At the current stage, the use of information and communication technologies by teachers and students has become a priority. Focusing on information and communication technologies in the teaching-learning-evaluation process becomes a pressing necessity in the conditions of the contemporary information society.
Aspecte benefice ale tehnologiilor informaționale și de comunicare în procesul de pregătire a specialiștilor de educație fizică și sport. Articolul dat abordează problema atât a necesității tehnologiilor informaționale și de comunicare (TIC) în procesul de pregătire a specialiștilor în domeniul educației fizice și sportului, cât și aspectele benefice ale acestora în cadrul procesului dat. Analiza surselor bibliografice la problema abordată, permite să constatăm rolul tehnologiilor informaționale și de comunicare din punctul de vedere al pregătirii profesionale al specialistului de profil. Utilizarea tehnologiilor în procesul instructiv-educativ, contribuie la dezvoltarea pentru studenți, a abilităților impuse de societatea modernă, focalizând procesul educațional asupra studentului, care la rândul său devine subiectul procesului de învățământ. Tehnologiile informaționale și de comunicare oferă acces instantaneu la informație, motiv pentru care prezența acesteia în procesul didactic este atât de importantă. Implementarea tehnologiilor creează, de asemenea, căi de instruire diferențiate pentru a satisface nevoile unice ale studenților ca instruiți individuali. Personalul implicat în procesul didactic trebuie să posede, pe lângă cunoștințele teoretice și practice aferente disciplinei studiate, și abilitați de utilizare a tehnologiilor informaționale. La etapa actuală, utilizarea tehnologiilor informației și comunicațiilor de către profesori și studenți a devenit o prioritate. Axarea pe tehnologiile informaționale și de comunicare în procesul de predare-învățare-evaluare, devine o necesitate stringentă în condițiile societății informaționale contemporane.
Cuvinte-cheie: Beneficiu, calculator, competență digitală, educație fizică, pregătire profesională, sport, student, tehnologii informaționale și de comunicare.
Received 2023 2024 January 22; Revised 2024 February 14; Accepted 2024 February 15;
Available online 2024 March 15; Available print 2024 March 15.
References
Agenda de Dezvoltare Durabilă 2030 adoptată la Summitul ONU pe 25 septembrie 2015 la New York.
Bălan, I. (2012). Fundamente pedagogice de aplicare a metodelor real – active în formarea inițială a cadrelor didactice. Teză de doctorat în pedagogie. Chișinău: UPS „Ion Creangă”, 180p.
Biroul Național de Statistică al Republicii Moldova (2018) Accesul și utilizarea de către populație a tehnologiei informației și comunicațiilor. Chișinău, 17p.
Burlacu, N. (2015). Repere metodologice ale elaborării și implementării softwarelor educaționale din perspectiva formării competențelor transversale la informatică. Teză de doctorat în pedagogie. Chișinău: UPS „Ion Creangă”, 292p.
Ciocoiu, L. (2009). Pregătirea tehnică a studenților din cadrul facultăților de educație fizică și sport la disciplina „Baschet” - curs de bază prin aplicarea analizei video. Teză de doctorat în pedagogie. Chișinău: USEFS, 203 p.
Constantin, L. V., & Dinica, L. (2006). Eficiența utilizării TIC în procesul instructiv-educativ. În Conferința Națională de Învățământ Virtual, ediția a IV-a, București, p. 297-304.
Oboroceanu, V. (2016). Formarea competențelor profesionale ale studenților pedagogi în baza tehnologiilor informaționale și comunicaționale. Teză de doctorat în pedagogie. Chișinău: UPS „Ion Creangă”, 180p.
Recommendation 2006/962/EC of The European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning [Official Journal L 394 of 30.12.2006].
Rîşneac, B., Milici, D., & Raţă, E. (2004). Utilizarea tehnicii de calcul în evaluarea performanțelor sportive. Brașov: Universitatea „Transilvania”, 112 p.
Stan, R. (2012). The efficiency of using information and comunication technologies in the educational process. Anuar Științific: Muzică, Teatru, Arte Plastice, nr.2. Chișinău: AMTAP, p.79-83.
Volcu, G. & Volcu, I. (2023). The individual academic work in the vocational training of physical education and sport specialists, În revista: Studia UBB Educatio Artis Gymn., LXVIII, 2, p. 91-100, doi:10.24193/subbeag.68(2).18.
Volcu, G. & Volcu, I. (2019). TIC și implementarea soft-urilor educaționale. Chișinău: Print Caro. 116p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Studia Universitatis Babeș-Bolyai Educatio Artis Gymnasticae
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.