REDUCING GENDER STEREOTYPES AND PROMOTING GENDER EQUALITY IN THE PHYSICAL EDUCATION LESSON – A SYSTEMATIC REVIEW ANALYSIS

Authors

  • Anamaria Georgeta PĂUȚU Faculty of Physical Education and Sport, West University of Timisoara, Romania. Email: anamaria.pautu96@e-uvt.ro.
  • Eugen BOTA Faculty of Physical Education and Sport, West University of Timisoara, Romania. Email: eugen.bota@e-uvt.ro. https://orcid.org/0000-0001-9329-8683
  • Simona Angela PETRACOVSCHI Faculty of Physical Education and Sport, West University of Timisoara, Romania. Email: simona.petracovschi@e-uvt.ro. https://orcid.org/0000-0001-7845-7164

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbeag.68(4).29

Keywords:

gender, stereotype, physical education

Abstract

Introduction: The teacher has a very important role in making students aware of the importance of physical education and sports classes and has a decisive role in building the fundamental bases of gender equality. For this reason, teachers must support and encourage the reduction of gender stereotypes developed over the years in Romania, as well as implement diversified methods and techniques to homogenize the group from an early age. The purpose of this study is to analyse how gender inequalities were removed in other countries by specialists and what measures were taken by them. Identifying the methods and strategies applicable to the class in order to implement gender equality. Method: Using the systematic review method, a number of 420 articles were initially identified. After establishing the inclusion and exclusion criteria, a number of 20 articles were retained for analysis. Discussions: Gender differences are found in all fields, but they are more pronounced in physical education lessons. Gender stereotypes in the physical education lesson have a close connection with the attitude of the students, with the strategies and perceptions of the teachers and last but not least, with the prejudices of the parents. Conclusions: The following studies regarding gender differences should target the attitudes and conceptions of parents and teachers, but also the way in which they are reflected in the students’ actions later in the lessons.

Reducerea stereotipiilor de gen și promovarea egalității de gen în lecția de educație fizică. O analiză sistematică. Introducere: Profesorul deține un rol foarte important în conștientizarea importanței orelor de educație fizică si sport de către elevi, și are un rol determinant în construirea bazelor fundamentale ale egalității de gen. Din acest motiv, cadrele didactice trebuie să susțină și să încurajeze atât diminuarea stereotipurilor de gen dezvoltate pe parcursul anilor în România, cât și implementarea metodelor și tehnicilor diversificate pentru omogenizarea grupului, încă de la o vârstă mică. Scopul acestui studiu este acela de a analiza modul în care inegalitățile de gen au fost înlăturate în alte țări de către specialiști și care au fost măsurile luate de aceștia în identificarea metodelor și strategiilor aplicabile la clasă în vederea implementării egalității de gen. Metodă: Folosind metoda revizuirii sistematice, au fost identificate inițial un număr de 420 de articole. În urma stabilirii criteriilor de includere și excludere, un număr de 20 de articole au fost reținute pentru analiză. Discuții: Diferențele de gen se regăsesc în toate domeniile, dar ele sunt mai accentuate în lecțiile de educație fizică. Stereotipurile de gen în lecția de educație fizică au o strânsă legătura cu atitudinea elevilor, cu strategiile și percepțiile profesorilor și nu în ultimul rând, cu prejudecățile părinților. Concluzii: Studiile următoare care privesc diferențele de gen ar trebui să vizeze atitudinile și concepțiile părinților și profesorilor dar și felul în care acestea se reflectă în acțiunile elevilor mai târziu în lecții.

Cuvinte-cheie: gen, stereotip, educație fizică

Received 2023 November 05; Revised 2023 December 18; Accepted 2023 December 19;
Available online 2024 March 15; Available print 2024 March 15.

References

Ávalos-Ramos, M. A., & Lilyan, V. R. (2020). Gender Differences in the Level of Achievement of Gymnastic and Acrobatic Skills Int. J. Environ. Res. Public Health, 17, 7216 DOI: 10.3390/ijerph17197216.

Cheryl, C., Marko, B., Don, S., Carole A. O., & Marj S. (2014). Gender and sport participation in Montenegro International Review for the Sociology of Sport 1–23 DOI: 10.1177/1012690214559109.

Clayton, B., & Humberstone, B. (2007). Gender and race -what’s that to do with football studies?’ Contested ‘knowledge’ in sport and leisure curricula in HE Gender and Education Vol. 19, No. 4, pp. 513–533. doi.org/10.1080/09540250701442682.

Eccles, J. S., & Harold, R. D., (2008). Gender differences in sport involvement: Applying the eccles’ expectancy-value model Journal of Applied Sport Psychology Volume 3 Issue 1 Pages 7-35. DOI.org/10.1080/10413209108406432.

Glen, N., & Gertrud P., & Lars, B. A. (2011). Gender differences in the daily physical activities of Danish school children. European Physical Education Review 17(1) 69–90. DOI: 10.1177/1356336X11402267.

González-García H., Martínez, F. D., & Pelegrín, A. (2022). Gender differences in parental educational styles in athletes: Competition level and sport International Journal of Sports Science & Coaching 1–9. DOI: 10.1177/17479541221087205.

Gregory, S., Robert, J., & Helen, L. (1995). Coping processes in competitive gymnasts: gender differences’ Perceptual and Mofor Skills, 81, 1139-1145. DOI.org/10.2466/pms.1995.81.3f.1.

Gutierrez, D,. & Garcıa-Lopez, L. M. (2012). Gender differences in game behaviour in invasion games Physical Education and Sport Pedagogy Vol. 17, No. 3, 289– 301. doi.org/10.1080/17408989.2012.690379.

Hiromi T. & Frances L. S. (2012). Gender and family status differences in leisure-time sports/fitness participation International Review for the Sociology of Sport Vol. 49(1) 65–84. DOI: 10.1177/1012690212454762.

Illera Arino, J. M., (2016) Los estereotipos de género que influyen en las clases de Educación Física Buenos Aires, Año 22, Nº 227, Abril de 2017.

Ingrid, V., & Chantal, A. E. (2007). The gendered construction of physical education content as the result of the differentiated didactic contract Physical Education and Sport Pedagogy Vol. 12, No. 3, pp. 245–272. DOI: 10.1080/17408980701610185.

Lewis, D. A., Kamon, E., & Hodgson, J. L. (1986). Physiological Differences Between Genders Implications for Sports Conditioning Sports Medicine 3: 357-369.

Pikos, K. A., & Straub, A. (2019). Mind the Absent Gap: Gender-Specific Competitive Behavior in Nonprofessional Sports Journal of Sports Economics 1-19 DOI: 10.1177/1527002519887414.

Rintaugu, E. G., & Ngetich, E. D. K., (2012). Motivational gender differences in sport and exercise participation among university sport science students. Journal of Physical Education and Sport Art 28, pp.180 – 187.

Runar, V., & Gudrun, K. (2003). Gender differences in physical activity in older children and adolescents: the central role of organized sport Social Science & Medicine 56 363–374 DOI: 10.1016/s0277-9536(02)00042-4.

Shea, M. B., Robert, O. D., Daniel, R., & Chris, B. (2016). Sex Differences in Sport Remain When Accounting for Countries’ Gender Inequality Cross-Cultural Research 1–20. DOI: 10.1177/1069397116665815.

Downloads

Published

2024-03-15

How to Cite

PĂUȚU, A. G. ., BOTA, E. ., & PETRACOVSCHI, S. A. . (2024). REDUCING GENDER STEREOTYPES AND PROMOTING GENDER EQUALITY IN THE PHYSICAL EDUCATION LESSON – A SYSTEMATIC REVIEW ANALYSIS. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Educatio Artis Gymnasticae, 68(4), 27–36. https://doi.org/10.24193/subbeag.68(4).29

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.