“DUAL CAREER”: CASE STUDY IN ELITE SPORTS
Keywords:
dual career, high performance sport, elite sport, education, professional formation.Abstract
During their high performance sports career, athletes commit themselves to fulfil several roles, being at the same time students, family members or employees, being challenged to meet the requirements of a dual career: an active, sportive and educational/professional one. The timespan of a “dual career” for a sportive is a complex one and requires effort and sacrifices, as well as support from the family, school and sporting environment that should help in the achievement of a balanced development. The present endeavour is a case study which wishes to present a global image of the educational, professional formation route, developed in parallel with the high performance sports activity, all framed within the concept of “dual career”. It is a qualitative research in which the interview method has been used, the analysed case being considered a model of success in high performance sports. The conclusions of this study emphasize the complexity of the phenomenon, as well as the need to responsibly manage the two careers, involving both the sportive and educational/professional formation.
“Dual Career”: studiu de caz în sportul de elită. De-a lungul carierei sportive de performanță, sportivii își asumă angajamentul de a îndeplini mai multe roluri, putând fi în același timp elevi/studenți, membri de familie sau angajați, fiind provocați să gestioneze cerințele unei duble cariere: sportivă și educațională/profesională. Perioada “dublei cariere” pentru un sportiv este una complexă care necesită efort și sacrificii, dar și suport al mediului familial, școlar sau sportiv care trebuie să susțină o dezvoltare echilibrată. Prezentul demers este un studiu de caz ce își propune să prezinte o imagine de ansamblu al traseului educațional, de formare profesională, dezvoltat în paralel cu activitatea sportivă de performanță, încadrat sub conceptul de ”dublă carieră”. Este o cercetare calitativă în care s-a folosit metoda interviului, cazul analizat fiind considerat un model de reușită în sportul de înaltă performanță. Concluziile acestui studiu scot în evidență complexitatea fenomenului, dar și nevoia de gestionare cu responsabilitate a celor două cariere – sportivă și educațională/formare profesională.
Cuvinte-cheie: dublă carieră, sport de performanță, sportiv de elită, educație, formare profesională
References
Ābeļkalns, I., Geske, A. (2013). High Performance Athletes Dual Career Possibilities in Latvian Higher Educational Institutions. Lase Journal of Sport Science. http://journal.lspa.lv/images/2013/journal/4_2/LASE_Abelkalns.pdf
Chelcea, S. (2004). Metodologia cercetării sociologice. Metode cantitative şi calitative. Bucureşti: Editura Economică
Comisia Europeană. (2007). Cartea albă a sportului. Luxemburg: Oficiul pentru Publicaţii Oficiale ale Comunităţilor Europene
Comisia Comunităţilor Europene. (2009). Comunicare a Comisiei către Consiliu, Parlamentul European, Comitetul Economic şi Social European Şi Comitetul Regiunilor. O strategie a UE pentru tineret - investiţie şi mobilizare O metodă deschisă de coordonare reînnoită pentru abordarea provocărilor şi oportunităţilor tineretului. Bruxelles http://mts.ro/wp-content/uploads/2013/09/doc-1-LexUriServ.pdf
Dawn, A. (2013). A Study of the Relationship between Elite Athletes' Educational Development and Sporting Performance. The International Journal of the History of Sport, 30:4, 374-392 http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09523367.2013.765723
Jones, I., Gratton, C. (2003). Research Methods for Sports Studies. Taylor & Francis e-Library.
Keegan, R.J., Harwood, C.G., Spray, C.M. & Lavallee, D. (2014). A Qualitative Investigation of the Motivational Climate in Elite Sport. Psychology of Sport and Exercise. Volume 15, Issue 1, January 2014, Pages 97–107 http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S1469029213001143
Marshal, G. et al. (2003). Oxford – Dicţionar de sociologie. Traducere de Bălţătescu, S., Şerbănescu, L., Toader, C. Bucureşti: Editura Univers Enciclopedic.
Moran, A. (2012). Sport and Exercise Psychology. A Critical Introduction. Second Edition. Routledge Taylor & Francis Group. London and New York.
Pelletier, L.G., Rocchi, M.A., Vallerand, R.J., Deci, E.L. & Ryan, R.M. (2013). Validation of the Revised Sport Motivation Scale (SMS-II). Psychology of Sports and Exercise 14 (2013) 329-341.
Stambulova, N. (2011). The Mobilization Model of Counseling Athletes in Crisis-Transitions: An Educational Intervention Tool. Journal of Sport Psychology in Action, 2:156–170, 2011. DOI: 10.1080/21520704.2011.598223 http://www.dualcareer.com.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Studia Universitatis Babeș-Bolyai Educatio Artis Gymnasticae
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.