THE PSYCHOLOGICAL IMPACT OF EMOTIONS IN INCREASING THE PERFORMANCE OF FOOTBALL PLAYERS
DOI:
https://doi.org/10.24193/subbeag.64(4).30Keywords:
football, emotions, sport performance.Abstract
From a theoretical standpoint, the innovative aspects of the current paper stem from applying a new psychological approach in the training of football players. The psychologically-enhanced training leads to a dramatic increase in the players’ performance. Our scientific initiative focuses on new elements which optimize the training of football players in order for them to achieve their full potential. Current theoretical research claims that introducing therapy elements in football training mitigates the effect of dysfunctional emotions and increases the effect of functional emotions, ultimately leading to a proportional increase in the performance of football players aged 7 – 10.
REZUMAT. Impactul factorului psihologic de emoție în creșterea performanței sportive la jucătorii de fotbal. Importanța teoretică a lucrării constă în faptul că pune în evidență o nouă orientare a procesului de pregătire prin implementarea programului de pregătire psihologică, care contribuie în mod semnificativ la creșterea performanțelor sportive a jucătorilor de fotbal. Demersul științific aduce o serie de elemente de noutate și originalitate în ceea ce privește programul de pregătire psihologică pentru optimizarea pregătirii jucătorilor de fotbal în vederea valorificării la maximum potențialul jucătorilor. Conform cercetărilor teoretice deja existente în literatura de specialitate s-a plecat de la faptul că introducerea unei intervenții terapeutice în cadrul antrenamentul de fotbal cu diminuarea emoțiilor disfuncționale în favoarea dezvoltării unui nivel mai crescut de emoții funcționale va avea ca și consecință creșterea performanței sportive în jocul de fotbal la grupele de 7-10 ani.
Cuvinte cheie: fotbal, emoții, performanță sportivă.
References
Cashmore, E. (2008). Sport and Exercise Psychology. New York: Rautlege, p. 145.
Holdevici, I. (2005). Psihoterapia cognitiv-comportamentală, Editura Științelor Medicale, București, 90.
Kollos, C., & Tache, S. (2013). Psyhological stress in junior basketball players. Palestrica of the third millemium- Civilization and Sport, volum 14 (nr): 2, April-June, 118-122.
LiWei, Z., Qi-wei, M., Orlick, T., & Zitzelsberger, L. (1992). The effect of mental imagery training of performance enhancement, with 7-10 year-old children. The Sport Psychologist, volum 6 (nr): 3,230-241.
Lynn-Clark, Ph.D. (2002). SOS ajutor pentru emoții: managementul anxietății, furiei și depresiei, Editura RTS, 10.
McCarthy, P., Allen, M., Janes, M. (2013). Emotions, cognitive interference, and concentration description in youth sport. Journal of Sports Sciences, volum 31 (nr): 5, 505-515.
Predoiu, R., Mitrache, G., & Predoiu, A. (2016). The effects of induced emotions on working memory, creativity, repetition speed and precision: A study pilot. Discobolul, volumul 12, (nr): 2, 44-51.
Sabău, A.M. (2010). Strategii privind dezvoltarea inteligenței emoționale în gimnastica ritmică. Teza de doctorat. București: Universitatea Națională de Educație Fizică și Sport.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Studia Universitatis Babeș-Bolyai Educatio Artis Gymnasticae
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.