IMPROVING DRAW-A-PERSON TEST RESULTS BY DEVELOPING THE BODY SCHEMA DURING PHYSICAL EDUCATION AND SPORT LESSONS FOR STUDENTS AGED 6-7 YEARS

Authors

  • Cristina SUNEI PhD Student, Faculty of Physical Education and Sport, West University of Timisoara, Romania.
  • Simona PETRACOVSCHI Professor, Faculty of Physical Education and Sport, West University of Timisoara, Romania. *Corresponding author: simona.petracovschi@e-uvt.ro https://orcid.org/0000-0001-7845-7164
  • Eugen BOTA Associate Professor, Faculty of Physical Education and Sport, West University of Timisoara, Romania

DOI:

https://doi.org/10.24193/subbeag.67(3).20

Keywords:

psychomotor skills, body schema, maturity scale, exercises, drawing.

Abstract

Introduction: The physical education lesson in primary school can make an essential contribution to the psychomotor development of students. The purpose of this study is to highlight the progress made in the development of the Body Schema following the application of a specific intervention plan, progress verifiable in graphic form. Material and method: The target group consisted of 10 pupils (5 boys and 5 girls) aged between 6 and 7 years, pupils in the preparatory class who scored low and medium on the initial test. The experiment lasted 10 weeks, with 2 physical education lessons per week. The intervention plan included exercises and motor tracks focused on the development of the body schema. The “draw-a-person” test was applied. The scores were calculated for the Maturity Scale consisting of: Head Scale, Body Schema Scale and Clothing Scale. These scores underwent a qualitative interpretation of the differences between the initial and the final test. Results: There are visible differences of the “draw-a-person” drawings in the first and final tests of the students included in the study. The Body Schema was better integrated in the Maturity Scale, which means that the intervention program was efficient. Conclusions: Physical education and sports lessons with topics for developing the body schema were effective in recording the progress of this component.

Article history: Received 2022 July 18; Revised 2022 August 29; Accepted 2022 August 29; Available online 2022 November 20; Available print 2022 December 20.

REZUMAT. Îmbunătățirea rezultatelor testului „omulețul” prin dezvoltarea schemei corporale în timpul lecțiilor de educație fizică și sport pentru elevii cu vârste 6-7 ani. Introducere: Lecția de educației fizică la clasele primare poate avea o contribuție esențială în dezvoltarea psihomotrică a elevilor. Scopul acestui studiu este de a evidenția progresul înregistrat în dezvoltarea Schemei Corporale în urma aplicării unui plan de intervenție specific, progres verificabil sub formă grafică. Material si metoda: Grupul țintă este format din 10 elevi (5 băieți și 5 fete) cu vârsta cuprinsă între 6-7 ani, elevi în clasa pregătitoare care au înregistrat scoruri mici și medii la testarea inițială. Experimentul s-a desfășurat pe parcursul a 10 săptămâni, cu 2 lecții de educație fizică pe săptămână. Planul de intervenție a cuprins exerciții și parcursuri motrice axate pe dezvoltarea schemei corporale. S-a aplicat testul „omulețul”. S-au calculat scoruri pentru Scala Maturității alcătuita din: Scala Capului, Scala Schemei Corporale și Scala Îmbrăcăminte. Aceste scoruri au fost argumentate printr-o interpretare calitativă a diferențelor înregistrate intre testarea inițială și cea finală. Rezultate: Intre desenele efectuate la testarea inițială și cea finală se observă diferențe vizibile în cadrul desenului „omulețul” în cazul elevilor cuprinși în studiu. Schema Corporala este mai bine integrată în Scala Maturității, programul de intervenție fiind eficient. Concluzii: Lecțiile de educație fizică și sport cu teme de dezvoltare a schemei corporale sunt eficiente în înregistrarea progreselor acestei componente.

Cuvinte cheie: psihomotricitate, schema corporală, scala maturității, exerciții, desen.

References

Abalașei, B., Popescu, L. (2017). Body scheme-fundamental component of growth and development, Gymnasium, Bacău, 17 (2), 2-10.

Albu, C., Albu, A., Vlad, T. L. & Iacob, I. (2006). Psihomotricitatea, Editura Institutului European.

Baldy, R. (2010). Dessine-moi un bonhomme – Dessins d’enfants et développement cognitif, Paris: In Press.

Camargos, E.K., de & Maciel, R.M. (2016). The importance of psychomotricity in children education, Multidisciplinary Core scientific journal of knowledge, 1 (9), 254-275.

De Vignemont, F. (2011). A self for the body. Metaphilosophy, 42 (3), 230–247.

Goodenough, F. (1957). L’intelligence d’après le dessin : le test du bonhomme, Presses Universitaires de France.

Hillmam, Ch. H., Erickson, K.I., & Kramer, A.F. (2008). Be smart, exercise your heart: Exercise effects on brain and cognition, Nature, 9, 58-65.

Jacob, P. & Jeannerod, M. (2005). The motor theory of social cognition: a critique. Trends in Cognitive Sciences, Elsevier, 9 (1), 21-5.

Lefebure, F. (2006). Le dessin de l’enfant: le langage sans parole, Paris: L’Harmattan

Legrand, D. (2006). The Bodily Self: The Sensori-Motor Roots of Pre-Reflective Self-Consciousness, Phenom Cogn Sci 5, 89–118.

Luquet, G-H. (1927). Le dessin enfantin, Paris : F. Alcan.

Mas, M.T. & Can, J.C. (2016). Psychomotricity improve cognitive abilities in infants?, Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 34 (1), 65-70.

Mas, M., Jiménez, L., & Riera, C. (2018). Systematization of the psychomotor activity and cognitive development, Psicología Educativa, 24, 38-41.

Piek, J.P., Dawson, L., Smith, L.M., & Gasson, N. (2008). The role of early fine and gross motor development on later motor and cognitive ability, Human Movement Science, 27, 668–681.

Rossetti, Y., Rode, G., Farne, A., & Rossetti, A. (2005). Implicit body representations in action. In: H. Preester, V. Knockaert (ed.), Body Image and Body Schema: Interdisciplinary perspectives on the body (pp. 111–125). Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins Publishing Company

Royer J. (1977). La personnalité de l’enfant à travers le dessin du bonhomme, Bruxelles: Editest.

Teixeira, Hélder J. et al. (2015). Influence of a physical education plan on psychomotor development profiles of preschool children, Journal of Human Sport and Exercise, 10 (1), 126-140.

Tsakiris, M. & Haggard, P. (2005). Experimenting with the acting self, Cognitive Neuropsy-chology, 22 (3/4), 387–407.

Tsakiris, M., & Haggard, P. (2006). Having a body versus moving your body: How agency structures body-ownership, Consciousness and Cognition, 15 (2), 423–432.

Tsakiris, M., Schutz-Bosbach, S., & Gallagher, S. (2007). On agency and body-ownership: Phenomenological and neurocognitive reflections, Consciousness and Cognition, 16, 645–660.

Thoulon-Page, C. (2002). La rééducation de l’écriture de l’enfant: pratique de la graphothérapie, Paris: Masson.

Witt-Mitchell, A. (1998). Body scheme theory, Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 17 (4), 5-23.

Downloads

Published

2022-11-20

How to Cite

SUNEI, C., PETRACOVSCHI, S., & BOTA, E. (2022). IMPROVING DRAW-A-PERSON TEST RESULTS BY DEVELOPING THE BODY SCHEMA DURING PHYSICAL EDUCATION AND SPORT LESSONS FOR STUDENTS AGED 6-7 YEARS. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Educatio Artis Gymnasticae, 67(3), 19–30. https://doi.org/10.24193/subbeag.67(3).20

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.