MOTIVATIONAL MANAGEMENT IN SPORTS ORGANIZATIONS
DOI:
https://doi.org/10.24193/subbeag.64(2).11Keywords:
management, extrinsic motivation, intrinsic motivation, sports performance, basketball.Abstract
Motivation is a major component of management and one of the most frequently discussed topics in literature. The issue of the psychological training of athletes as part of the training is of great interest, especially nowadays that the sporting results are extremely high. In tackling this topic, we started from the assumption that motivation is the process governing the choices made by each athlete to achieve sporting performances. This study studied the identifying of the main motivational factors that make athletes perform high-performance sport, with regard to athletes from for sports clubs ACS-U BancaTransilvania and CS Universitatea, both from Cluj-Napoca. The purpose of the research was based on a questionnaire, applied in the middle of the 2018-2019 competitive season, on a sample of 35 subjects, on 12 December 2018, having the opportunity to analyze the reasons for practicing basketball, completed with a comparison and hierarchy of the reasons for practicing basketball among athletes involved in a junior league and athletes participating in a superior league. Our study has shown that athletes who do not practice performance sports in the National League, i.e. the components of the ACS U-BT Cluj-Napoca team, are mainly motivated extrinsic by the need for status acknowledgement, while among athletes from CS Universitatea the hierarchy of reasons for basketball participation is different, with an emphasis on intrinsic motivation - or orientation towards task in achieving the goal.
REZUMAT. Managementul motivator în cadrul organizațiilor sportive. Motivarea reprezintă o componentă majoră a managementului și un subiect dintre cele mai frecvent tratate în literatura de specialitate. Problema pregătirii psihologice a sportivilor ca parte a instruirii este de mare interes, mai ales acum când rezultatele sportive sunt extrem de ridicate. În abordarea acestei teme, am pornit de la premisa că motivația este procesul care guvernează alegerile făcute de fiecare sportiv pentru a realiza performanțe sportive. În cadrul acestei lucrări s-a studiat identificarea principalilor factorilor motivaţionali care îi determină pe sportivi să practice sportul la nivel de înaltă performanță, în ceea ce privește sportivii cluburilor ACS-U Banca Transilvania și CS Universitatea, ambele din Cluj-Napoca. Scopul cercetării a fost realizat pe baza unui chestionar, aplicat la mijlocul sezonului competițional 2018-2019, pe un eșantion de 35 de subiecți, la data de 12.12.2018, având posibilitatea de a analiza motivele practicării jocului de baschet, finalizându-se cu o comparație și ierarhizare a motivelor practicării baschetului între sportivii angrenați într-o ligă de juniori și sportivii participanți într-o ligă superioară. Studiul nostru a arătat că sportivii care nu practică sportul de performanță în Liga Națională, aici vorbind despre componenții echipei ACS U-BT Cluj-Napoca, sunt în principal motivați extrinsec, de nevoia de recunoaștere a statusului, în timp ce în rândul sportivilor de la CS Universitatea ierarhia motivelor care determină participarea la baschet este diferită, cu accent pe motivația intrinsecă – sau orientarea spre sarcină în atingerea scopului.
Cuvinte cheie: management, motivație extrinsecă, motivație intrinsecă, performanță sportivă, baschet.
References
Duică, A., (2008). Management. Târgovişte: Bibliotheca.
Epuran, M., Holdevici, I., Toniţa, F. (2008). Psihologia sportului de performanţă: Teorie şi practică.Bucharest: FEST Publishing House.
Gill, D. L., Gross, J. B. & Huddleston, S. (1983). Participation motivation in youth sports. International Journal of Sport Psychology, 14, 1-14.
Geneviève, A., Mageau, & Robert, J., Vallerand. (2003). The coach–athlete relationship: a motivational model. Journal of Sports Sciences, 21:11, 883-904.
Mihăilescu, L., Haralambie, A., Mihăilescu, N., Mihăilescu, L. (2011). Determining the motivations features formative stages athletics. Gymnasium. Journal of Physical Education and Sport, 12, 142-147.
Nicolescu, O., Verboncu, I. (1999). Management. Bucharest: Economică.
Reinboth, M., Duda, J. L. (2004). The motivational climate, perceived ability, and athletes’ psychological and physical well-being. The Sport Psychologist, 18, 237-251.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Studia Universitatis Babeș-Bolyai Educatio Artis Gymnasticae
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.